Feb 21, 2016

Kisah orang terakhir yang masuk syurga dan Allah tertawa


---
Kemudian setelah Allah menghakimi semua orang, seseorang akan diam ditempatnya. Dia diselamatkan dari api neraka, tapi wajahnya masih menghadap ke arah neraka. Jadi dia menangis. "Ya Rabbi, panasnya menyengatku dan kobaran apinya membakarku! Ku mohonnpalingkan wajahku darinya (neraka)."

Dan dia terus menerus berdoa kepada Allah, kemudian Allah akan  berfirman kepadanya: "Jika keinginanmu ini dikabulkan, apakah kau akan meminta yang lainnya?"

Dia berkata "tidak! Aku bersumpah demi kebesaran-Mu bahwa aku tidak akan meminta lagi!"

Lalu wajahnya dijauhkan dari api neraka. Kemudia dia akan menangis "tolong Ya Allah, dekatkan aku ke pintu syurga!"

Jadi Allah akan berfirman: "bukankah engkau sudah berjanji tidak akan meminta apa-apa lagi wahai anak Adam? Kau telah membohongi-Ku!"

Jadi dia terus menerus berdoa sampai Allah berfirman kepadanya: "jika aku mengabulkannya, maka janganlah minta apa-apa lagi?!"

Dia berkata " tidak! Aku bersumpah demi kebesaran-Mu aku tidak akan minta lagi!" Dan dia terus menerus berjanji tidak akan meminta apa-apa lagi, sampai dia dibawa ke gerbang syurga. Ketika dia sampai disana, dia akan mengintip kedalam dan melihat keindahannya, pesona dan kenikmatannya, tapi kerana ingat akan janjinya, maka dia diam sahaja.

Tapi pada akhirnya (kerana tidak tahan lagi melihat syurga dari luar) dia pun menangis: "Ya Rabbi, biarkanlah aku memasuki syurga!"

Kemudian Allah akan berfirman "bukankah engkau telah banyak berjanji untuk tidak minta apa-apa lagi? Celakalah engkau wahai anak adam, kau telah membohongi-Ku!"

Jadi dia berkata "tapi ya Allah, tolong jangan buat aku menjadi makhluk-Mu yang paling sengsara!"

Dan dia terus menerus meminta sampailah Allah Yang Maha Suci pun tertawa....

Demi Allah, kita tidak akan pernah hilang kebaikan dari Tuhan yang tertawa..

Jadi ketika Allah tertawa, Dia akan mengizinkan orang itu masuk syurga. Dan ketika dia memasukinya, Allah akan memberitahunya "katakan keinginanmu!"

Dan orang itu terus menerus meminta dan begitu banyak permintaannya dikabulkan dan dia pun tidak tahu mahu minta apa lagi. Kemudian Allah akan berfirman: "Semua keinginanmu dikabulkan dan dilipatgandakan menjadi dua!"

Abu Hurairah berkata, " Dan itulah orang terakhir yang memasuki syurga."

No comments:

Post a Comment

jika ada yang tidak berbuas hati, komen atau pandangan silakan tinggalkan jejak anda di sini

Labels

Get widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...