Apr 5, 2012

kongsi resepi jewr... harap korang bole cube..

assalamualaikum kengkawan, biasanya lahkan? kalo time2 cuti kengkawan sume suka buat aper?
mesti amik kesempatan tidow kan... hmmm... perrgh... memang sodap la kan.... subuh pagi esok bawu bangun.. heheheh =.=


apa kata kowang sume tukar taste kowang? macam main bola ker... bola jaring ker... x pom bola bayam.. best wooo.. x nyesal main..


male nimz, dini nak konsi cikit, iaitu resepi, ramai yang tanya, ko pandai masak ker? macam x penah ko sentoh dapor.. amboi.. sakit hati tau dengar macam tu.. ingat aper? 


menu pertame kita.. 
ayam goreng cili api tornado


bahan-bahannyer:


600gm ayam,- potong, jgn yang x potong, t susah nak perap
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras, kalo kowang x tahu.. korang cube ketok, lau keras betulla2.. huhuhuh
1 batang serai
1 cm lengkuas
15 tangkai cili padi,,- kalo korang x mau taruk pom x per.. tp menu kite name ni, jadi taruk le walo sebijik..
1 camca teh serbuk kunyit dikisar, x pon beli jer serbuk kunyit teros..
1 camca teh belacan
1"              " jintan manis
1"              " jintan putih
1"              " serbuk lada putih
garam secukup rasa- kalau taruk ape ni,, knorr @ maggi pon bole.. x bg dini x best rasa.
minyak untuk menggoreng


cara menyediakan:


1- ayam yang dipotong kecil, dibersihkan dahulu. jika isi ayam tebal, korang kena cucuk dengan pisau atau kelar ia, supaya t bila korang perap ayam tu.. bahan perap masuk pada bahagian isi yang tebal.


2- kesemua bahan tadi korang kisar hancur.. tp biarla sedan-sedan hancur... sebelom2, gaul dengan sedikit garam, lepas2 boleh la letak bahan kisar tadi. gaul bahan perapan tadi. perapla dalam dua jam gitu.


3- goreng ayam korang tadi,


=======================
tips: lau nak ayam tu sedap, perapla dalam 6 jam
=======================


menu kedua,


ikan tenggiri goreng berlada


bahan-bahan:


1 ekor ikan tenggiri- potong kpd beberapa bahagian dan goreng garing
3 tangkai cili merah- di kisar
6 tangkai cili padi- dikisar
8 tangkai cili kering- dikisar
1 biji tomato masak
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar- mayang
minyak masak secukupnya
1 sudu besar sos tiram
sedikit air


caranya:


1- goreng ikan sampai garing, 
2- panaskan minyak, tumis cili kering dan bahan yang korang kisar tadi hingga masak dan garing
3- masukkan gula, garam dan air. korang kacau hingga mendidih,
4- masukkan bawang besar yang korang mayang tadi, kacau dengan kerap hingga bawang tadi layu,
5- setelah masak, tuangkan atas ikan yang korang goreng tadi..


menu 3:


sayur goreng campur cendawan dan udang


bahan:


4 helai daun kubis
8 btg kacang buncis- dihiris
1 batang lobak merah- potong la korang nak camner...
150gm udang
1 tangkai cili merah- x banyak.. 1 jer.. lau nak banyak pom bole..
3 ulas bawang merah- hiris
2 ulas bawang putih
2 sudu minyak masak
1/2 sudu garam
kicap cair
air secukupnya.


cara-cara: 


1- panas minyak dalam kuali, goreng bawamg merah dan putih hingga kuning( jaganla korang goreng sampai hangus,,, x sedap pulak nanti.. )
2- masukkan lobak merah, dan udang , goreng selama dua minit. ( goreng sekejap, sebab, kita akan masukkan air, jika ia kita goreng sampai masak, udang2 akan keras, bila dah diletakkan dalam sayur campur nanti,, benda tu orang tidak tahu,, sama ada ia udang atau benda lain,)
3- masukkan sedikit air, tutup, tunngu hingga lobak empuk, jika perlu, tambahkan air lagi.
4- masukkan kicap cair, kubis, kacang buncis, dan kacau rata,
siap dihidangkan,,




selamat mencuba u alls..


tips:


bagi dini, jika seseorang2 nk masak, x perlu la guna buku resepi atau apa. sebab, kita boleh masukkan bahan-bahan ikut kemahuan kita. x payah la bersusah nak timbang berapa gram benda ni, berapa gram benda tu.. masukkan jer,,, jika tawar, masukkan gula, jika manis, masukkan la sedikit garam, nanti bila dah biasa, senang la tuk kita berdikari..


* barang2 keperluan harian, korang boleh beli di pasaraya berdekatan. pilih yang berpatutan, segar, sebab iaa  penting tuk kesihatan kita.. selamat mencuba dirumah.. sekian..



ni je la yang dini sempat kongsi, jumpa lagi

No comments:

Post a Comment

jika ada yang tidak berbuas hati, komen atau pandangan silakan tinggalkan jejak anda di sini

Labels

Get widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...