Jan 29, 2013

Teaser


Our A380 aircraft will be landing shortly. Our current position in the atitude northwest Miami. The atmosphere here is rather dark. We did not look any islands in here.” Ucapku kepada pusat kawalan di Florida. Nazim disebelahku sudah lama terlena. Giliran aku pula untuk mengawal pesawat.

“Kita dah nak sampai?”

Aku menoleh kepada Nazim. Bibirku menggariskan senyuman. Aku hanya menganggukkan kepala.

“Baguslah. Penat aku rasa bawa pesawat ni.”

Tiba-tiba pesawat yang dipandu mula berbunyi bising. Pandu arah pada kapal terbang mula berputar ligat. Arah utara, selatan, timur dan barat sudah tidak diketahui kedudukan yang sebenar.

Sir, our plane had problems. Erratic compass spinning. We are confused. We do not know where we are now standing. How we want to do the landing?” soalku cemas.

Find the actual your attitude. Turn back! Turn back! Your latitude have been disappeared from our radars. We are concerned that you are crashed to Bermuda triangle.” suara mereka juga seperti cemas.

We do not know. everything is hazy. compass is not working properly. Sir... sir!!! Hello... hello!” talianku dengan pusat kawalan tiba-tiba terputus.

Aku dan Nazim mula panik. Kami saling berpandangan. Ya Allah apa pula kali ini. Sepanjang membawa pesawat, ini adalah kali yang pertama perkara buruk berlaku.

Kapal terbang mula bergegar hebat. Meter pada alat elektronik sudah tidak berfungsi dengan betul. Kadang-kadang ia bertukar kepada tinggi dan rendah. Suasana mula panik di dalam kapal terbang. Para penumpang mula menjerit. Mikrofon terus dicapai.

“To all passengers, you are asked to remain calm. We try to remedy the situation. Please wear your seatbelts.”

Sekali lagi gegaran mula terasa. Kali ini ia lebih kuat. Aku menyandar kemas pada kerusi. Tangan aku kepal. Mengambil sedikit kekuatan. Mataku aku pejam rapat. Nafas aku tarik perlahan-lahan. Wajah Safiyya bermain dalam kepala otakku.

“Zarif, what going on?” suara Nazim mula cemas. Mukanya pucat. Tangannya masih lagi memegang punat meter. Aku memandangnya sekilas. Aku mengeleng lemah. Aku buntu. Seratus peratus enjin kapal terbang sudah tidak berfungsi dengan baik.

Buku nota kecil aku capai. ‘8 malam. Sepatutnya kami tiba di Florida. Sesuatu yang aneh telah berlaku. Pesawat secara tiba-tiba rosak dan kami sekarang hilang arah. Semua sama. Kami buntu. Jika sesuatu berlaku. Abang minta maaf Safyya.’

Pen yang aku pegang terjatuh ke bawah. Aku menunduk untuk mengambil pen tersebut. Susah payah aku mengambilnya dalam keadaan kapal yang senget sedikit.

“Zarif…!” sekali lagi Nazim menjerit. Jari telunjuknya dihala ke arah hadapan. Aku mendongak. Cahaya silau memancar terang. Mataku silau. Cahaya yang berwarna hijau begitu terang. Perut kapal terbang ditembusi. Hinggakan kapal terbang ini seperti diperbuat dari kaca.

Kapal terbang berputar. Seakan akan terhempas bila-bila masa. Aku beristiqfar dalam hati. Mulut Nazim juga terkumat kamit membaca sesuatu. Wajah Safiyya menjengah lagi dalam benakku. 

Jan 27, 2013

Kisah Benar: Detik-detik akhir Siti Hajar Binti Ahmad Sabir


Assalamualaikum dan selamat sejahtera, ini ada perkongsian satu kisah benar yang ditulis sendiri oleh ibunya yang tercinta, ibu kepada al marhumah Siti Hajar Binti Ahmad Sabir (Al-Fatihah). Semoga kita memperoleh manfaat yang besar dari perkongsian ini. Selamat membaca.
6 Jan 2013 (Ahad)
Kami dapat panggilan telefon mengatakan Hajar kemalangan. Segera bergegas ke Hospital Besar Melaka. Ramai pelajar UTEM sedia menunggu berita kemalangan itu.
7 Jan 2013 (Isnin)
Hajar dimasukkan ke wad ICU Mawar. Pegawai HEPA UTEM mula membuat lawatan.Doktor mencadangkan pembedahan segera dilakukan. Masalah kewangan mula berbangkit, wang kami tidak mencukupi’
8 Jan 2013 (Selasa)
Gerakan mengumpul derma utk pembedahan Hajar berjalan lancar. Pembedahan dilakukan pada pukul 1 tengahari. Pukul 6 ptg, pembedahan selesai.
9 Jan 2013 (Rabu)
Kesihatan Hajar baik sebelah pagi tapi merosot sedikit menjelang petang. Tekanan darah mula turun, lalu ubat untuk menaikkan tekanan darah segera diberikan. Muka dan badan mula sembab sebab dah 2 hari hanya drip air tanpa makanan. Sebelah petang, susu disalurkan ke perutnya melalui tiub. Walaupun tulang belakang telah di betulkan kedudukannya, saraf tunjang tetap telah tercedera dan kita menunggu dan berharap kekuasaan Allah Ke atas Hajar berkat doa semua sahabat di dalam dan di luar negara.
10 Jan 2013(Khamis)
Selepas Subuh tadi, kami lawat dia dan bacakan ayat2 suci dan syifa’. Dia tenang je.Kami berbual. Memang dia tak gelak tapi matanya lebih bermaya. Kami ceritakan tentang kawan2 yang datang, yang berkirim salam dan sebagainya. Memang dia tak dapat lawan bergurau, ketawa besar macam biasa tapi dia dengar kami tu pun dah cukup. Langsung tak tunjuk airmata pada dia. Kami usap tangannya, usap pipi dan dahi berkali2 dan bercakap dengan nada yang ceria juga. Tak boleh nak pandang dia dengan mata sayu, cakap dengan suara sebak..tak boleh. Kalau kita positif, kita ceria, aura kita berpindah kepadanya.
Ramai yang bersimpati dengannya lalu mencadangkan pelbagai bentuk rawatan pemulihan. Ada yang mencadangkan pergi kepada sekian-sekian dukun patah jika Hajar telah keluar dari Hospital nanti. Ada juga peniaga air yang menawarkan sebotol air pada harga RM25, dan menjanjikan penyembuhan dalam 10 minit sahaja. Hajar senyum . Pesannya, dia tidak mahu apa-apa rawatan yang menggunakan perantaraan jin dan hanya mahukan perubatan Islam. Dia rela lumpuh seumur hidup atau sanggup mati, asalkan tidak mensyirikkan Allah.
11 Jan 2013 (Jumaat)
Doktor dah benarkan makan bubur. Kami sudukan dengan sup ayam, sup sayur, ikan dan buah2an. Minum air zam zam pakai straw. Memang haus betul dia. Berkat air terbaik di atas mukabumi, dia segera nampak bertenaga. Menitis airmata sahabat2 melihat dia telah makan. Berebut2 mereka nak tolong layan Hajar. Suasana ceria berlanjutan dengan cerita2 lucu mereka.
Solat Hajat dilakukan di merata tempat dari sebelah malam hingga ke siangnya.UTeM sendiri menganjurkan solat hajat di Masjid, melibatkan kerjasama BADAR dan Majlis Perwakilan Pelajar .
Lawatan Naib Canselor, memberikan suntikan semangat luarbiasa kepada Hajar. Dia ingin sembuh. Dia ingin kembali belajar. Dan dia dijanjikan pelbagai kemudahan pembelajaran jika dia sihat dan masih berminat menuntut ilmu. Sedikit jangkitan kuman mula dikesan di paru-paru menyebabkan pernafasannya tidak stabil.
12 Jan 2013 (Sabtu)
Doa dan kata-kata peransang tak henti2 masuk ke telefon untuk memberi semangat kepada Hajar. Kami perlu kuatkan pernafasannya. Latihan pernafasan mula diberikan supaya oksigen banyak masuk ke badan dan dia dapat melawan kuman2 yang datang menyerang. Hasilnya, kedua dua tangan dah boleh diangkat tinggi. Selepas ini, kami nak teruskan dengan latihan menggenggam. Semua ini menyakitkan, kerana itu motivasi dari sahabat2 amat diperlukan. Peranan saya sebagai ibu adalah untuk mengukuhkan keimanannya dan meletakkan pergantungan harapan sepenuhnya pada Allah.
Sebelah petangnya, Hajar di keluarkan dari ICU Mawar dan diletakkan di wad D3.
13 Jan 2013(Ahad)
Akhirnya berbekalkan sedikit kekuatan yang diberi oleh Allah, saya terangkan situasi sebenar, kesan kemalangan itu kepada Hajar. The whole truth. Dan sebagai hambanya yang patuh, dia Redha dengan apa saja Qada dan QadarNYA. Pendapat doktor itu berdasarkan pengetahuan manusia. Yang mana ia hanya ibarat setitik air di lautan yang luas. Terlalu kecil kemampuan manusia berbanding dengan kekuasaan Allah itu sendiri. Baginya hidup mesti diteruskan, ada banyak lagi nikmat tuhan yang sedang dinikmatinya. NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?
Setiap hari Allah menuntut perjanjian kita dengannya sebelum kita dilahirkan. Iaitu untuk mengakui DIA itulah tuhan kita yang layak disembah. Dia yang maha berkuasa, yang memiliki segala2nya. Sedang kita inilah si fakir yang tak punya apa2…dan sentiasa meminta2 darinya. Kalau dah lidah kita mengakui Allah itu maha berkuasa, maka ikrarkan pula dihati..yang DIA mampu mengubah nasib Hajar lantas menyembuhkannya sekalipun.
Tiada rahsia lagi. Dia dah tahu dirinya lumpuh sementara. Dah tahu situasi tulang belakangnya, saraf tunjangnya yang cedera dan juga pembedahan yang telah dilaluinya. Tanpa setitik airmata, tanpa keluhan, tanpa menyesali nasib, tanpa mematahkan semangatnya untuk terus hidup, katanya kalau mak dan ayah boleh redha, dia juga akan redha. Banyak lagi tanggungjawab untuk digalas, ramai lagi diluar sana yang perlukan bimbingan dan kerana Allah masih selamatkannya, dia akan bersyukur. Pasti ada hikmahnya.
Malam itu, sedang saya membacakan ayat-ayat suci kepadanya, dia kata
“Mak dengar tak tu? Suara seruan tu?”
Saya terdengar seruan bersahut-sahutan dua atau tiga kali dari arah yang tak pasti.
“Orang azan kot” tingkah saya.
Dia jawab “mana pulak, azan mana ada SUBHANALLAH.. orang tu sebut SUBHANALLAH berkali2. Akak dengar, Cuba tengok jam, bukan masa azan, kan?.”akuinya penuh jujur.
Saya rasa berdebar, “Selalu ke akak dengar?”
“Selalu gak, entah siapa lah yang jerit tu gaknya…” jawabnya naif’
14Jan 2013 (Isnin)
Sebelah siang Hajar demam. Batuk2 Kecil, Menjelang maghrib, cuaca sejuk, batuk makin memberat. Demam semakin tinggi mencecah 39C. Selsema, kahak tersumbat di saluran kerongkong dan belakang hidung. Hajar semakin lemah. Apabila pernafasan tersekat,Hajar menggelepar mencari nafas. Doktor segera bertindak bila kami menjerit meminta bantuan kecemasan diberikan dengan menyedut kahak menggunakan mesin penyedut. Tiup dimasukkan ke saluran kerongkong dan saluran hidung. Prosedur yang menyakitkan dan tidak selesa. Tapi masih tak banyak membantu, selsema mengalir lagi, dan kesejukan malam menyebabkan hidung tersumbat semula. Kami disuruh keluar semasa bantuan kecemasan itu. Keadaan agak membimbangkan. Kami berdua berusaha menolong dengan membacakan ayat2 suci dan zikir2. Menjelang tengah malam barulah dia bernafas selesa dan tidak mencungap cungap lagi. Keletihan yg teramat sangat..tetapi bersyukur terselamat dr situasi bahaya. Stabil.
Bila dah tenang, Hajar bercerita semula, semasa doktor membantunya dan kami memohon bantuan Allah, pertolongan tersebut telah datang. Bagaimana? Secara tiba2 dia sendawa berkali kali. Dan setiap kali angin sendawa itu keluar, terasa hidung yg tersumbat tidak tersumbat lagi dan dia boleh bernafas dgn selesa. Kemudian, dia terasa mukanya dipercikkan air 3 kali. Air yang sgt sejuk dan selesa. Dia yang sedang demam panas dan terasa muka berbahang, tetiba rasa sangat selesa dan demam mula menurun. SUBHANALLAH.
Hari dah jauh malam, suami saya nak pulang menjaga anak2 yang lain di rumah. Suami beritahu Hajar, dengan cepat dia jawab “Ayah percaya Allah tak?”jawab suami”Percaya”.
Tambah Hajar lagi, “Kalau percaya pada Allah, ayah baliklah..Allah ada jaga akak kat sini.”
Sesekali dia tersenyum manis.
Kami tanyakan “kenapa senyum?”
Dia jawab…”Ada bau wangi sangat”.
“Selalu ke akak terbau macam tu?”
Jawabnya, “Kadang2 aje, kadang2 masa nurse datang, kadang2 waktu sahabat ziarah”
Hati kami mula rasa sesuatu. Suami saya tak jadi balik. Kami berdua tertidur kepenatan menemani dia malam tu. Dipihak dia pula, terasa sangat aman dan damai. Malam yg sejuk dirasakan nyaman. Langsung tak rasa lapar dan dahaga. Menurutnya, sepanjang malam, dia memerhatikan kami berdua tidur dan mensyukuri apa saja nikmat yang sedang dinikmatinya.
15 Jan 2013 (Selasa)
Sebelah pagi Hajar masih tak bermaya. Semakin naik matahari, hidung semakin kurang tersumbat dan kesihatan mula beransur baik. Perjuangan untuk hidup diteruskan lagi. Bila demam berkurangan, Hajar akan kembali ceria, makannya akan berselera, makan pudding, bubur, sup ayam dan buah2an.. Rakan2 pun gembira melayan kerenah dia. Bila dia sebut teringin makan pisang..tetiba ada saja tetamu yang bawakan. Dia duduk tapi kepalanya agak senget – masih tak boleh kawal gerakan kepala. Spontan dia kata, “Kalau ade bantal kecil, boleh letak kat leher” lalu Allah perkenankan hajatnya. Bantal yang diidamkan dibawa oleh sahabat yang prihatin pada hari yang sama hajatnya diutarakan. (KUN FAYAKUN)
Tekak Hajar masih terasa sakit – perit. Mungkin sebab guna tiub penyedut kahak sebelumnya. Jadi ubat demamnya perlu dihancurkan dan dijadikan larutan. Saya bancuhkan paracetamol dengan sedikit air zam zam. “Akak, ingat ye, ubat ni alat je, Allah yang menyembuhkan” Dia angguk. Ubat di sudukan ke mulutnya. Pahit. Kecil matanya. Segera saya berikan air zam zam untuk diminum. Lepas itu dia tanya, “Air ape tadi?”. “Ehh..air zam zam lah, mana ade bagi air lain.” Dia senyum lagi. Saya tertanya2. Dia kata “Allah tolong akak, ubat tu memang pahit, tapi bila minum air zam zam tu, rasa macam air tu manis, ia basuh semua rasa pahit dilidah akak, Esok mak cubalah” Macam mana ni….nak percaya tak?
Malamnya, dia kena makan ubat lagi. Tanpa gentar, dia menelan ubat pahit tu dan tinggalkan sedikit untuk saya. Nekad untuk menyampaikan dakwah, saya telan baki ubat itu. Memang pahit. Dan bila air zam zam diminum, rasa pahit itu hilang tak berbekas. Seperti lumpur di lantai yang tertanggal semuanya bila air disiram kepadanya. Kemudian dia mula bertanya bagaimana dia nak solat dalam keadaannya seperti itu. Saya terkedu. Telefon terus saya capai, meminta bantuan ilmu dari rakan2 yang lebih arif. Dan seperti dijangka, apa yang dimintanya, mudah benar utk Allah tunaikan. Ade saja sahabat yang prihatin dan sudi menolong.
Bila Doktor pelatih datang untuk mengambil sampel darah, Hajar menangis. “Akak dah lemah, makan pun tak seberapa, mana nak ada darah banyak. Doktor asyik ambil darah..tangan doktor tu besar,kematu, tak sensitive. Tangan akak kecil, Sakit tau ditampar2 tangan akak, dicubit2…dah tak jumpa urat darah tu, tak yah lah ambil darah. Akak tak nak doktor tu lagi”. Sayu hati mendengar rintihannya, tapi macamana? Mana boleh pilih2 doktor. Tapi Allah maha mendengar, esoknya doktor lain pula mengambilalih.
16 Jan 2013(Rabu)
Usai solat subuh, saya dapati Hajar mengadu sakit perut. Macam kembung. Perut mula membengkak dan bergerak2. Saya sapukan sedikit minyak angin dan bacakan rukyah. Dia terasa nak muntah. Ya memang.. dia betul betul muntah. Berlambak2 muntah air hijau keluar dari mulutnya. Kami beri air zam zam kerana muntah tersebut memahitkan tekak. Tapi muntah berterusan…lagi…. lagi… dan lagi…”Akak tak nak pelawat hari ni”. Dan tengahari itu, memang takada pelawat yang datang.
Menjelang maghrib, dia suruh ayahnya solat. Kemudian saya pula disuruh solat. Saya katakan, “nanti siapa nak tolong bersihkan muntah? Mak solat lewat sikitlah…Dia jawab “Allah ada, Allah boleh bantu akak.” Terkedu. Saya pun tinggalkn dia untuk solat. Ayahnya pula pergi menjemput adiknya di Malacca Central. Selesai solat, saya dapati nurse sedang membersihkan Hajar. Bajunya yg terkena muntah digantikan. Kemudian dia kata, “Haa..kan betul akak cakap, Allah ada bantu akak. Mak pergi je, akak muntah, tapi nurse yg sedang rawat makcik kat sebelah tu ternampak akak muntah dan dia datang bantu.
Sepanjang malam, adik Hajar, Nabilah, saya dan suami saya hanya menadahkan kain menahan muntah hajar. Muntah…minum lagi…dan kemudian muntah semula. Bila reda sedikit, kami mula berbicara. “Akak, Nampak gayanya macam perut akak dah tak terima lagi air yang kami beri. Mungkin rezeki minuman akak dah habis. Mak bagi air untuk basah tekak je, tapi untuk menghilangkan dahaga, akak mohonlah rezeki dari Allah.
Ayahnya pula kata “Akak, kalau akak dipanjangkan usia, ayah akan belikan computer yg lebih ringan untuk akak, sesuai dgn kemampuan akak menggunakannya. Tapi kalau usia akak tak panjang, akak jangan sedih sebab akak akan dapat syahid dunia. Pujuk ayah lagi, “Akak, bila dajjal keluar nanti, orang2 yang beriman takkan dapat bekalan makanan sebab tak mahu sembah dajjal. Mereka akan berzikir sahaja, dan Allah cukupkan rezeki mereka. Mereka tak rasa lapar dan dahaga, Akak zikirlah ye”. Angguk.
Walaupun perbualan itu amat menyentuh hati, tapi masih tak mampu menggugurkan air matanya. Dia kata” Kalau mak dan ayah dah redha, takde sebab untuk akak tak redha. Kalau Allah izinkan akak hidup lagi, walau mcmana pun rupa akak waktu tu, akak akan berdakwah untuk beritahu orang tentang adanya pertolongan Allah, besarnya kekuasaan Allah. Mak tulis ye, biar tak lupa . Nanti akak sendiri yang akan ceritakan. Tapi kalau umur akak tak panjang, emak ceritakanlah bagi pihak akak”
Untuk adik2nya, dipesankan agar ubah penampilan berpakaian. Untuk rakan2, dia minta maaf dan memberikan kemaafannya kepada mereka. Adik2 dipujuk agar pakai jubah2 dan tudung dia yang banyak. Dia turut beritahu minta digantikan puasanya dan uruskan solat yg tertinggal sepanjang dia berada dihospital tu. Ada beberapa hutang kecilnya minta dilunaskan.
Kami tanya lagi. “ susah ke rasanya nak muntah tu tadi?” Jawabnya, “Taklah, senang je, Allah tolong.” “Tolong macamana?” tambahnya “Dah badan akak tak boleh keluarkan air2 kotor tu dgn cara biasa, Allah tolong keluarkan melalui muntah. Tak susah pun, rasa macam meludah je” MASYA ALLAH. Hajar sentiasa kaitkan apa saja yang dialaminya dengan Allah. Sentiasa berbaik sangka Allah menolongnya. Benarlah seperti hadis qudsi, Allah bertindak mengikut sangkaan hamba terhadapNYA. Jika kita yakin Allah menolong kita, maka Allah akan tolong.
Keputusan Xray menunjukkan perut dan usus besar membengkak teruk.
17 Jan 2013(Khamis)
Situasi kritikal. Tak mahu pelawat lagi. Doktor sedang cuba menyelamatkan . Perut membengkak terus. Usus besar tidak menyalurkan najis dengan sempurna. Menurut doktor semuanya ada kaitan dengan saraf tunjang yang gagal menghantar arahan ke anggota badan. Ultrasound pula diambil. Hajar tenang. Berserah pada Allah menentukan yang terbaik untuknya.
Selepas waktu melawat tengahari, demam memburuk semula. Perut yang membengkak menyukarkan pernafasan. Doktor mula gelisah. Satu tiub dimasukkan ke perut melalui hidung bagi menyedut cairan di dalam perut. Lebih 1Liter cairan dikeluarkan. Hajar diarahkan berpuasa sehingga punca pembengkakan itu diketahui.
Demam lagi. Saya sudukan juga tiga sudu air zam zam ke mulutnya dari masa ke semasa.
“Akak, jgn bimbang, kita orang Islam dah dilatih berpuasa. Redha ya .. mak bagi air zam zam ni hanya utk basah tekak, memang tak sempat sampai ke perut pun ia akan kering sendiri. Mintalah Allah hilangkan dahaga akak” . Dalam keletihan beliau jawab, “beratnya dugaan Allah ni , mak..” “memanglah…kan syurga Allah tu mahal harganya…sabar ya.. Nabi Ayub dulu pun diuji dengan berat” Dia angguk.. Doktor pasang drip…Dalam hati, saya tak putus2 membacakan ayat2 suci dan selawat untuk menolong beliau melalui kesukaran itu.
Menjelang asar, Hajar mula rasa bahang. Dia minta dimandikan. Panasnya kuat dibahagian dada. Dan terasa semua badan sakit2. Saya terdiam. Saya rasa, dia dah mula nak nazak. Waktu tu saya berdiri membelakangkan tingkap. Dia suruh saya beralih kedudukan. Dia nak pandang keluar tingkap. Saya tanya, nak tengok apa? Katanya : nak tengok Allah. Saya terkedu lagi. Katanya :
“Allah marah sebab tak dakwah sungguh2. Tak mahu cari jalan lain, bila dakwah terhalang.”
Saya jawab “Mintalah ampun dan banyakkan beristigfar pada Allah,”
Hajar Angguk. Tak lama lepas tu, dia kata, matanya dah mula kabur. Saya membisikkan agar dia terus mengingati Allah. Angguk. Dalam termengah2 dia berkata
“mak, izinkan akak pergi dulu, tapi akak tak nampak jalan”
“Ya, mak izinkan, mak doakan agar Rasulullah datang tunjukkan jalannya. Sekali lagi dia mengejutkan saya, bila dia kata dia dah tak boleh nampak, lalu bola matanya bergerak ke atas. Segera saya talkinkan berulang kali. Doktor dan nurse mula berkejar datang nak menyelamatkan. Saya disuruh keluar. Mereka mula memasang topeng oksigen,dan menaikkan tekanan darah.
Hati saya dah sebu. Saya tahu tadi tu Hajar dah nazak. Persiapan dibuat utk pindahkan Hajar ke ICU semula. Waktu maghrib tu, kami berkejar kejaran tolak katil Hajar ke ICU okid.
Hajar segera dibius dan getah saluran pernafasan dipasang ke mulutnya. Mesin pernafasan mengambilalih proses pernafasan. Itulah kali terakhir untuk dia berkata kata kerana selepas itu dia terus ditidurkan dan tak bangun2 lagi.
18 Jan 2013 (Jumaat)
Kami dimaklumkan ada air yang banyak diluar perut dan sekitar usus. Dikhuatiri usus Hajar telah bocor. Menjelang waktu azan zohor, untuk solat jumaat, jantung Hajar berhenti berdenyut. Doktor segera melakukan CPR. (Satu. Dua, Tiga, Empat, ……)saya nampak prosedur tu dr luar cermin biliknya. Hati saya terguris teruk…cpr dilakukan di dada, betul2 di atas kawasan pembedahan tulang belakangnya. Kalau dia selamat sekalipun, apa nasib tulang belakang tu, kan baru je lepas dibedah.
Walaupun jantung dapat digerakkan kembali, namun jantung Hajar hanya bekerja 1% sementara mesin pernafasan yg bekerja lagi 99%. Hakikatnya carta pernafasan di paparan skrin tu terasa semacam gimik.
19 Jan 2013 (sabtu)
Doktor pakar usus mengesahkan usus Hajar bocor dan perlukan tembukan kecil diperut untuk mengesahkan teori beliau. Sekiranya benar, pembedahan yang lebih besar diperlukan utk memotong usus yang bocor itu dan mencantumkan semula. Serentak dengan itu, kami diberi borang kebenaran pembedahan untuk ditandatangani. Semuanya atas nama nak menyelamatkan nyawa Hajar. Kami buntu. Suami meminta tempuh untuk bertenang dan berfikir. Kami perlu solat. Kami perlu berfikir dengan tenang. Kami mohon pertolongan melalui pertolongan Allah. Pukul 2 pagi, kami dipanggil semula. Terdesak, kami benarkan tembukan dilakukan diperut. Hanya pada Allah kami bermohon pertolongan dan petunjuk.
Belumpun sempat selesai pembedahan kecil itu, seorang lagi doktor memanggil kami. Berita besar yang disampaikan, buah pinggang Hajar tidak berfungsi sepenuhnya atau lebih tepat lagi..dah rosak dan perlukan dialysis darah. Hajar takkan boleh bertahan kalau darahnya tak dicuci kerana toksin dalam tubuh akan meningkat dan meracuni organ2 yang lain. Terdiam. Bermimpikah kami? Lepas satu, satu, organ badannya merosak. Namun begitu, dialysis tidak boleh dilakukan dengan selamat kerana keadaaan Hajar yang tidak stabil. Jantungnya dah pernah berhenti, dan boleh berhenti lagi semasa dialysis. Darahnya dah terlalu cair..dah lama tak makan. Pendarahan juga boleh berlaku kerana tekanan darah yang rendah. Jadi apa yang boleh kami perbuat? Sesudah berbincang, kami ambil keputusan tidak membenarkan cuci darah dijalankan kerana risikonya besar.
Tak lama lepas tu, pakar usus pula mengesahkan yang usus Hajar memang benar2 bocor dan pembedahan besar diperlukan. Kami tanya, adakah Hajar stabil untuk dibedah? JawapannyaTIDAK.Kami Tanya adakah masalah usus itu boleh selesai selepas pembedahan tersebut? Jawapannya. TIDAK PASTI MASALAH SAMA TAKKAN BERULANG LAGI. Lalu kami berikan jawapan yang paling selesa bagi kami iaitu tidak membenarkan sebarang pembedahan dilakukan lagi. Kami juga tidak membenarkan prosedur cpr dilakukan jika jantung terhenti lagi.
Doktor bercakap dengan berhati2. “Kalau itu keputusan Puan, Puan sedarkah apa akibatnya nanti?” Saya jawab, “ya, saya sedar, saya akan kehilangan anak saya, dan saya redha. Malah, kalau boleh , saya nak segala ubat dan mesin pernafasan dihentikan” Doktor menjawab, “Itu tak boleh, menyalahi etika, itu seperti membunuh pesakit. Kami tak boleh membunuh pesakit, tapi kalau Puan tak mahu lakukan semua yg kami dah cadangkan, mesin pernafasan tetap perlu terus dihidupkan. Cuma pesakit takkan mampu bertahan lama kerana toksin yang tinggi akan meracun dirinya sendiri.
Selepas itu, doktor terus mengawasi Hajar, dan pelawat telah dibenarkan menziarah tanpa had masa kerana Hajar hanya menunggu masa untuk pergi meninggalkan kita semua. Semua keluarga telah dimaklumkan, Hajar tak putus2 diziarahi oleh sahabat2 yang mengenali dan bersimpati. Masing2 ingin menatap wajahnya untuk kali terakhir
20 Jan2013 (Ahad)
Pagi itu kami berdua khusyuk dlm doa masing masing, hanyut dalam munajat kami kepada Allah memohon bantuan dan keringanan untuk sakaratul maut anak kami.Tepat jam 9.20 pagi, Hajar melepasi sakaratulmaut dan meninggal dunia dengan tenang dalam dakapan ibu dan restu ayah. Pergilah sayang, TUHANMU yang lebih menyayangimu telah menunggu. Terima kasih YA ALLAH kerana telah meminjamkan kami anak yang sebaik ini. 20 tahun kami berbahagia dengan kehadirannya.Terima kasih kerana menganugerahkan akhlak yang mulia terhadap anak kami ini. Kini kami kembalikan ia kepadaMU YA ALLAH.Dakapilah ia dengan limpahan rahmat kasih sayangMU yang maha Agung. Amin.. amin..amin..ya rabbal alamin.
Siti Hajar selamat dikebumikan di kampung keluarganya dengan lancar.Begitu ramai sahabat, pensyarah, pegawai university dan saudara mara hadir memberikan lawatan terakhir, memandikan, menyembahyangkan dan mengkebumikan beliau. Seluruh alam seakan turut bersedih dan merintih kerana kehilangan seorang mujahidah sejati. Cuaca mendung berterusan dari pagi hingga ke petang,( tetapi tidak pula hujan), turut menyentap tangkai hati insan2 yang jujur menyayanginya
SITI HAJAR

Jan 22, 2013

Resepi~~ Kek Coklat Milo Kukus






Bahan-bahan:
1 cawan serbuk coklat/koko/milo 
1 cawan gula pasir / gula perang)
1 cawan marjerin cair 
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1 1/4 cawan tepung gandum 
1 sudu kecil serbuk penaik
1 sudu kecil soda bikarbonat
3 biji telur (dipukul)

Cara-cara:
1. Campur serbuk coklat@milo@koko, gula pasir,susu dan margerin dalam periuk.
2. Panaskan di atas api, kacau sebati sampai gula larut (tapi jangan sampai gula hangus!)
3. Angkat dan sejukkan. (bukan masuk dalam peti sejuk ok,just biar je dulu)
4. Sementara tu, campur tepung, serbuk penaik dan soda bikarbonat, dan ayak.
5. Tuang susu manis ke dalam adunan yang disejukkan tadi, gaul rata.
6. Masukkan pula telur dan gaul rata lagi.
7. Masukkan seluruh campuran tu ke dalam tepung,aduk perlahan hingga sebati.
8. Tuang ke dalam acuan@loyang-sapu marjerin terlib dahulu supaya xmelekat atau alas guna kertas minyak. Tutupkan bahagian atas dengan aluminium dan kukus selama sejam.

~~ buat la ya? dini suka buat kek. tapi kalau nak masak lauk, memang dini fail! muahahha...

Jan 21, 2013

explanation-of-the-grammar-and-meaning-of-surah-al-fatihah







This is an explanation of the grammar of surah al-FatiHah for English speakers. The aim of this article is to give the reader a more detailed understanding of the meaning of what they are reciting when praying, and hence become more reflective in their salah inshAllah.
Imam Ali (رضي الله عنه) said: "There is no prayer without understanding and there is no recitation without reflection."

Imam as-Suyuti in his book ‘Itqan fi ulum il-Quran' wrote: "It is sunnah to read with reflection and understanding, as it is the greatest purpose and the most important thing to be sought. With it the hearts (Sudoor) are gladdened and the minds (qulub) enlightened."


Allah سبحانه وتعالى says:
كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ
"(This is) a Book which We have sent down to you, full of blessings that they may ponder over its Verses, and that men of understanding may remember."  [Saad, 38:29]
And He سبحانه وتعالى said:
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ
"Do they not then consider the Qur'ân carefully"
The description of that is that his mind (qalb) is busy with thinking about the meaning of what he is saying, so he knows the meaning of every ayah and he contemplates the commands and prohibitions and resolves to implement them. If he was previously deficient, then he asks forgiveness. If he comes across an ayah ofraHmah, he rejoices and asks, or punishment, he begs for mercy and seeks refuge.
Muslim reported that Hudhayfah said: ‘I prayed with the Prophet one night. He started with Baqarah and read it, then an-Nisaa and read it, then Al-Imraan and read it. He read in a measured tone. If he recited an ayat that mentioned tasbih, he would say SubhanAllah (Glory be to Allah); if it mentioned a question, he would ask a question; if it mentioned seeking refuge with Allah, he would seek refuge with Allah.'"
Imam as-Suyuti went on to mention ten other hadith with examples of responding to the meaning of what is read.
الإعرَاب  (al-i'raab) is Arabic grammar which is related to the sounds at the ends of words. All Arabic words end in one of the three sounds:
i, called كَسرَى (kasra) pronounced like the i in fit,
a, called فَتحَة (fatHa) pronounced like the a in pat, or
u, called ضَمَّة (Damma) pronounced as the u in put,
or it would end in silence called سُكُون (sukoon).
By knowing the correct ending of a word, one knows the role that the word plays in the sentence, and hence, has clarity about the precise meaning of the sentence.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
Bismillahi Ar-Rahmani-Raheem  



الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Al-Hamdu li-laahi rabbil 'aalameen

Vocabulary
حمد (Hamd) = praise and gratitude
ربّ (Rabb) = Lord
عالمين ('Aalameen) = the worlds
Explanation
It is الحمدُ (al-Hamdu), with the u sound made by the Damma, because it is at the beginning of the sentence and it is the subject of the sentence.
The لِ (li) in لله (li-laahi) is implying that the Hamd is for Allah. li-laahi has the i sound at the end, made by thekasra, as the li always does that to the end of the word after it.
The word Hamd has ال (al) before it to show that it all of the types of Hamd, not just any Hamd. It is the Hamd that is suitable for Allah, so it is at the heart of all worship.
When reading this word, we must intend this meaning, so by remembering this in prayer, we can become very humble and close to Allah.
ربِّ (rabbi) means the Lord, and here it is another word for Allah, mentioned just before (lillahi). Grammatically, it is called بَدَل (badal) (replacement) and is in apposition with what came before it. It has the same ending as the word that it is following, so here rabbi has the i sound at its end as it is following lillahi.
We could equally say: Al-Hamdu li rabbil 'aalameen. By saying both lillahi and rabbi, we are adding more definition to who Allah is. Similar to this, in English we could say "I saw my brother Ahmad". 'Ahmad' is the badal(apposition) of 'my brother', giving further definition when used together.
ربِّ العَلَمين (Rabbil 'aalameen) combines the two words rabbi and al-'aalameen, although the alif (a) of ال al is skipped when pronounced, so it becomes rabbil instead of rabbi al... as it is written.
It is in the إضَافة (iDaafah) form, which is similar to saying 'of' between the two words. The meaning of this phrase is "the Lord of the worlds" i.e. The Lord of everything. He is their creator, sustainer, regulator, organiser and arranger. Everything depends upon Him سبحانه و تعالى.
This ayah is very powerful in its meaning. By trying to have the above thought while saying it, or immediately after it, as we pause before the next ayah, then we can be overcome with wonder and the very essence of worship and submission, as it is truly one of the most beautiful statements possible.
There is no need to rush in prayer. We can take time to let our hearts catch up with our tongues to ensure that our words are heartfelt, so that in the pause we may be moved to cry a little more or fear Allah more, to really embody the essence of worship itself. We should know that one of the successful people is a person who cries at hearing Allah's name, for no other reason than it being a word which inspires pure sincere worship. We may question our heart at this point - "Is my heart in pure worship to Allah alone?"
Imam as-Suyuti wrote in ‘Itqan fi ulum il-Quran': "it is liked (mustaHab) to cry when reading the Qur'an, and to try to cry for those who are not able to, and to be sad and humbled and afraid.
Allah سبحانه وتعالى said:
وَيَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا
"And they fall down on their faces weeping and it increases their humility." [al-Israa', 17:109]
At-Tabarani wrote: "The best of people in reading are those who are saddened by it." and in ‘sharH al-muhadhab wa Tareeqihi fi taHSeel"crying is to consider what one reads of threats, stern promises and covenants, then thinking about one's shortcomings in that. If sadness and weeping does not come to one during that, so he should cry at losing that, as it is a calamity."



الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Ar-RaHman ir-RaHeem

Vocabulary
الرحمان (Ar-RaHman) = واسع الرحمة (waasi' ur-RaHmah) = wide in mercy (used exclusively for Allah)
الرحيم (Ar-RaHeem) = دائم الرحمة (daa'im ur-raHmah), عظيم الرحمة ('aDheem ur-RaHmah) = constantly merciful, great in mercy.
Explanation
Both of these words end in a kasra (i sound), which indicates that they are both also badal for lillahi in the previous ayah. Again, they add further definition to one who the Hamd is for. This ayah is a continuation of the sentence started in the previous ayah.
The approximate meaning when saying these two words is that Allah is most merciful and He is most compassionate. However, these are only a shade of the real meaning. It would be beneficial if we remember a specific mercy that Allah has shown us, so that we become filled with gratitude for it.
For example, even this word and this prayer are a mercy, as we need to know how to express our love and worship for Allah, and here it is, the best of expressions as a gift from Allah to us. Also, by remembering that all the mercy of all the mothers for their children is just the tiniest fraction of Allah's mercy, then our awe of Allah grows when reciting these two names. We need to try to feel this sense of awe at the time of saying these in prayer.
The sound patterns of these words in Arabic are often used for exaggeration and emphasising a particular quality of someone or something. It is similar to saying very or extremely before an adjective. Hence, we are not merely saying that Allah has raHmah, but moreover, we are saying that He has a lot of raHma, is very, very merciful, continuously merciful etc. All of this is understood just from the word's pattern, so again, this is a very beautiful expression. Such beauty also helps to move our hearts while in prayer, especially if we read slowly and clearly, giving plenty of time to contemplate the meanings of what we say.
Imam Suyuti wrote in his book Itqaan fi‘ulum il-Qur'an"The reciters said: Tajweed is the embellishment of recitation. It is giving the letters their rights (timing) and order, and returning the letter to its makhraj (where sound is formed in the throat or mouth) and place of origin, so beautifying the pronunciation with it in its complete form without exaggeration, arbitrariness, excess or unnaturalness." And "There is no doubt, just as the ummah worships through understanding the meanings of the Qur'an and establishing its limits, they worship through correcting its pronounced words and establishing its letters on the correct description received from the leaders of the reciters connected to the presence of the Prophet."

مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ
Maaliki yawm id-deen

Vocabulary
مَلِك Maalik = master, owner, king
يَوْم Yawm = day
Explanation
All of these words are 'maksoor' (end in i sound), as they are all together a badal for lillahi. Again, they add further definition to one who the Hamd is for. This ayah is the completion of the sentence started in the second ayah. These three words are all in the iDaafah form, so again, it is like having 'of' between each word. According to the rules of iDaafah, only the last word in the chain has 'al' before it, just as rabbil 'aalameen was the last in a chain of two.
In the current chain only id-deen has 'al' written before it. When pronounced, the 'l' is skipped and the d in deen is given extra emphasis. This occurs in many of the Arabic letters, but not all. Although 'al' is written with 'a' in English, it is not necessarily pronounced as 'a'. If reading continuously, it is pronounced according to the vowel sound before it, as it is merged with the previous word. If we were to start reading after a pause with ‘al', then we would pronounce it as al.
The meaning of this ayah is ‘the Master of the Day of Judgement'. Allah is the only master of that day. All of our fates will be decided by Him, so this ayah makes us fearful of Allah and also hopeful in Him, as none can benefit or harm us on that day except Him.
While reading this ayah in our prayer we can feel our loss if not for Allah's mercy and we can feel our success if we are loved by Allah. Just having this sincere feeling is a way to be among those whom Allah loves. This should fill us with amazement and gratitude at Allah's mercy for us. Remembering anything we know about the Day of Judgement at this point will help us to focus on our task of worshipping Allah during the prayer.


إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
iyaaka na'budu wa iyyaaka nasta'een

Vocabulary
نَعبُد (Na'budu) = we worship
نَستَعِين (Nasta'een) = we seek help
و (Wa) = and
Explanation
This ayah contains two sentences, both carrying a very powerful meaning. The نا ('naa') sound at the beginning of the second and fourth words means we.
أعبُد (a'budu) = I worship
نَعبُد (Na'budu) = We worship
The root of this verb is عَبَدَ 'abada(past tense he worshipped) and is a derivative of عِبادَة ('ibadah)
أستَعِين (asta'een) = I ask for help
نَستَعِين  (Nasta'een) = we ask for help
The root of this verb is عَوَنَ ('awana) which means help. From the root is derived a word استَعانَة (ista'aana), which means to ask for help. It is the 's' in ista at the beginning of the word that gives the sense of requesting; it is called سِسنُ الطلب (seen ut-Talab) - the s of request. The مُضارِع (muDaari') (present and future tense) of the word isnasta'een with a ن ('n') placed at the beginning to mean we.
Both of the verbs in this ayah are in the muDaari' form, so they imply now and after now - i.e. continuously. At this moment we worship and we will continue to worship and at this moment we ask for help and we will continue to ask for help.
Both these verbs need an object (مَفعُول بِهِ maf'ool bihi) to specify who or what it is that we worship and ask for help. We could say نَعبُدُك (na'buduka) to say 'we worship you'. A variation of this is نَعبُدُ إيّاك (na'budu iyyaak), which means the same, although the pronoun ك (ka) (you) has now been seperated from the verb for emphasis. إيّا(iyyaa) is merely a tool to carry the 'ka' and has no meaning of its own.
It should be noted here that (iyyaaka) with a ّ shadda on the ي (y) (the 'y' sound is doubled) is very different in meaning to إياك (iyaaka) without the shadda (only one 'y' sound). The first means you, while the other means your sun. May Allah protect us from ever worshipping anything other than Allah Himself.
The normal order of words in a sentance is فاعِل (faa'il) (one doing the action), فِعل (fi'l) (the action or verb), and then مَفعُول بِهِ (maf'ool bihi) (one the action is done to). The power of this ayah comes from the fact that the sentence order is changed. Here the maf'ool bihi (one the action is done to) comes before the fa'il (one doing the action) and the fi'l (verb); iyyaaka na'budu instead of na'budu iyyaaka.
This positioning of what should come later in an early position adds a new dimension to the sentence and a new meaning. This technique is often used for emphasis, but here it is used to emphasise that the maf'ool bihi (one the action is done to) is the only one this action is done to. So the ayah means: You alone (and none other) we worship and you alone (and none other) we ask for help. 
SubHaan Allah! This statement has outstanding beauty. From so few words, so many books of meaning can be derived. This helps us to appreciate the miracle of the Qur'an and see why people like 'Umar became Muslim after hearing only a little of it. Its beautifully eloquent style, meaning and precise grammar stunned the Arabs. When we read it, if we can feel even a little of this amazement and attribute it to Allah, then we have embodied some worship in our reading.
While praying we can ponder on the meaning of only asking Allah's help - i.e. our dependence on Him, as only He can benefit us and only He can harm us. There is so much to consider here. Even a little pondering can make us hysterical with joy that Allah has chosen us to understand this, but at the same time, distraught with fear that we may ever lose understanding of this point. If we can feel even a little of this and be grateful for it during our prayer, then we should consider ourselves the most fortunate people alive.
All of the previous verses were the half of surah fatiHah that are for Allah, as they are pure worship to Him. The following verses form the last half, which are for us, the ones praying, as they are a du'aa to Allah to benefit ourselves.


اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
ihdina SSiraaT  al-mustaqeem

Vocabulary 
صِراط (SiraT) = path
مُستَقِيم (Mustaqeem) = straight
Explanation
This ayah is a new sentence with its verb in the form of a request. هَدَى (hadaa) is the past tense for of the verb meaning he guides.   اِهدِ(ihdi) is the request form of the same verb meaning ‘guide!'.  نَا(naa) at the end is themaf'ool bihi (one the action is done to) meaning us. So the sentence ihdinaa means ‘guide us!' Of course we do not tell Allah to guide us, rather we beg Him, as we are in desperate need of His guidance.
We are begging for a specific guidance, so the thing we want to be guided to is mentioned as a second object for the verb (مَفعُول بِهِ الثاني maf'ool bihi ath-thaani).
We can be sure that the phrase الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ (aS-SiraaT al-mustaqeem), meaning the straight path, is the matter what we are asking to be guided to, as it has a fatHa on the end of each of the words (‘a' sound) and this is one of the signs of a maf'ool bihi. The word الصِّرَاطَ (aS-SiraaT) means the path, with المُستَقِيمَ (al-mustaqeem) as its description, meaning straight. aS-SiraaT is the second maf'ool bihi for the verb and al-mustaqeem its adjective (صِفَة Sifah).
Adjectives follow the word they are describing, so in this case al-mustaqeem has al at the beginning and a(fatHa) at the end, because aS-SiraaT has al beginning and ending.
When we pause at the end of reading this ayah we have an opportunity to check whether we really are begging with all our hearts for guidance, while knowing that if we don't receive it, then we are truly lost.


صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
SiraaT alladheena an'amta ‘alayhim, ghayril-maghDoobi ‘alayhim wa laD-Daaleen

Vocabulary 
صِرَاطَ (SiraaT) = path
الَّذِين (alladheena) = those who
أَنعَمتَ عَلَيهِمْ (an'amta alayhim) = you favoured them
غَير (ghayr) = not, other than
المَغضُوبِ (al-maghDoob) = whom Allah's anger is upon them
الضَّالِّينَ (aD-Daaleen) = the misguided ones
Explanation
The first word SiraaT is a badal for the same word aS-SiraaT in the previous ayah. It has the same a ending, so gives further definition to the path in question. It does not have al at the beginning, because it is the first word in an iDaafah chain, which only allows al to be on the last word; الَّذِين (alladheena) in this case.
Being in the iDaafah form means that it is as if there is ‘of' between the two words. alladheena means those who, so the phrase SiraaT alladheena... means ‘the path of those who ...'.
نِعمَة (Ni'mah) is a blessing from Allah. نَعِمَ (na'ima) is a verb meaning to be delighted or to enjoy. Adding the أ (hamza and alif) before it makes a new verb أنعَمَ (an'ama) related to the original meaning, but now meaning that the action was done to someone or something. an'ama means to make pleasant. Adding تَ (ta) on the end of the verb, changes the one doing the action to one who is directly addressed (second person), like saying ‘you' before an English verb. When combined with the عَلَى (‘alaa) it specifically means ‘to be graciously disposed towards' or‘bestow favours upon'.
With the pronoun هُم (hum) after ‘alaa, which becomes عَلَيهِمْ (‘alayhim), the sentence SiraaT alladheena an'amta ‘alayhim becomes ‘the path of those whom you bestowed your favour upon them' or ‘the path of those whom you favoured.'
These are clearly pious people, for Allah was pleased with them, so He bestowed His favour and blessings upon them. In this ayah, we are asking to be on the same path as them. We are speaking directly to Allah, as we are using the verb أَنعَمتَ (an'amta), so we should remember this when we say it so that we are careful to be reverent in our address.
غَيرِ (ghayri) ends with an kasra (i sound), which tells us that it is the second part of an iDaafah chain. Its first part,SiraaT, is not repeated again, as it was mentioned at the beginning of the ayah. This whole section from ghayriuntil the end of the ayah is a second badal for aS-SiraaT al-mustaqeem that we are asking Allah to guide us to, as mentioned in the previous ayah. Its role is to give further definition to the path (SiraaT) that we are asking for.
المَغضُوبِ (al-maghDoobi) also ends with a kasra and starts with al, so it must be the third and final part of theiDaafah chain which began with SiraaT and has ghayri in the middle, as if saying SiraaTa ghayril- maghDoobiwhich means the path of other than those whom Allah's anger is upon them - ghayr means other; than comes from the fact that it is iDaafah‘Those whom Allah's anger is upon them' is the interpreted meaning of al-maghDoobial-maghDoob is a noun that represents the one that an action is done to, called the مَفعُول (maf'ool).
The action itself isغَضبَ  (ghaDiba) meaning ‘he became angry', so al-maghDoobi is the one who made him angry, not the one who became angry. The one who became angry is understood from the context of the ayah to be Allah.
In this part of the ayah we are asking Allah not to lead to us to the path of those whom He is angry with. The language does not restrict it to the past, present or the future, but includes them all.
ولا الضَّالِّينَ (aD-Daaleen)  starts with a وَ (wa) which is called عَطف (‘aTf) as it joins this last part of the ayah to what is before. The word لا (la) appears instead of ghayr, although it plays the same role, which is to negate whatever comes after it. Immediately after la is an implicit SiraaT although it is not mentioned, so the sentence is effectivelywa la Siraat aD-Daaleen‘and not the path of the lost ones'.
This sentence is joined to the badal sentence before it ghayril- maghDoobi and so is a third and final defining quality of aS-SiraaT al-mustaqeem mentioned in the previous ayah.
The word الضال (aD-Daal) means ‘lost one'. It's plural is الضالون (aD-Daaloon). It appears here as الضَّالِّينَ (aD-Daaleen) to show that it is at the end of an iDaafah chain (Siraat aD-Daaleen) - even though the word SiraaT is implicit - as a word ending in oon cannot take a kasra so it is changed to een.


آمثن
aameen
means ‘O Allah respond (to my duaa)'

cerpen : Mak pergi tinggalkan kami



16 Januari  2012, Isnin 9’00 p.m
Penatnya diari. Hari ni aku dah mula start bekerja kilang kat bandar tu. Naik lenguh aku rasa. Baru aku tahu penangan untuk mencari rezeki yang halal ni. Aku dilantik sebagai operator machines kat situ. Kira aku ni pangkat tinggi la sikit. Pekerja bawah aku kebanyakan mat bangla dan indon.
Seharian kat kilang memang memenatkan. Kau tahu diari? Semua pekerja tak suka kat aku. sebab? Sebab aku muda. Lebih lagi dengan umur aku yang baru 21 tahun. Bila aku bertegur sapa dengan diorang. Pasti diorang akan mengelak jumpa aku. aku sendiri buntu.
Balik sahaja kat rumah, aku cerita kat mak. Mak cakap, biasa lah, adab bekerja. Memang begitu. Man kena sabar. Aku mengeluh. Mak marah. Bukan apa. Mak cakap, mengeluh tu tandanya tak bersyukur pada Tuhan. Last-last aku diam jer.
Mak, aku tengok asyik dok menganyam tikar mengkuang. Mak memang handal bab buat tikar mengkuang ni. Ramai orang yang datang tempah tikar dengan mak. Semua puji akan kehalusan tangan mak menganyam tikar. Aku sebagai anak, turut merasa bangga.
Okeylah diari, aku mengantuk ni. Esok nak mula hari kedua kat kilang. Nanti aku update cerita baru ya! Selamat malam.

25 Januari 2012, Rabu 9’45 p.m
            Sedih la aku diari. Hari ni bos marah kat aku. Katanya banyak kerosakan yang berlaku kat kilang. Semua orang gelakkan aku. Ada yang tersenyum sinis memandang aku. Aku tahu. Aku kena sabotaj oleh orang bawahan aku. Sedih aku rasa hari ni. Mood nak kerja pun hilang.
            Hari ni, aku tak bagitahu cerita kat kilang pada mak. Aku tak nak mak risau. Aku tengok mak masih lagi khusyuk menganyam tikar. Sesekali mak sambung balik menganyam tikar waktu malam. Aku sendiri hairan dengan perlakuan mak.
            Mak selalu akan tidur jam 10 malam. Tapi dah seminggu aku tengok mak dok asyik menganyam tikarnya. Bila aku tanya bila costumer nak. Mak cakap, lambat lagi. bulan depan katanya.
Mak sejak dua menjak ni memang dah banyak berubah. Bukan mak jahat okey! Mak tu. Terlalu sibuk dengan tikar mengkuangya. Mak buat terlalu berhati-hati. Adakalanya mak akan robek balik jika tikar tu tak menepati citarasanya.
Aku duduk depan mak. Mak memandang aku. bibirnya mengoyak seyuman manis. Wajah tua mak, aku pandang lama. Rasa nak menangis pun ada. Wajah mak dah banyak berubah. Kedut sana sini. Aku... aku takut jika mak tinggalkan aku la diari.
Abah dah dua tahun meninggal dunia. Masa tu aku tengah final exam kat UiTM. Patutlah hari tu hati aku rasa tak tenteram jer nak jawab soalan. Rupanya abah dah pergi menghadap Ilahi. Seminggu sebelum abah mati banyak yang abah pesan kat aku.
“Man, bila abah dah tak da nanti. Man jaga mak dan adik-adik baik-baik ya. Abah serahkan tanggungjawab ni kepada Man. Man kena jaga adik-adik. Janji dengan abah yang Man akan belajar sungguh-sungguh dan kejar cita-cita Man.
Abah nak anak abah berjaya. Bila dah berjaya nanti, jangan lupa keluarga ya Man? Ingat mak yang melahirkan Man dan adik-adik. Man kena tanggung kehidupan mak dan adik-adik lepas ni. Ajar adik-adik sampai berjaya macam Man. Abah nanti dah tak ada. Satu ja yang abah minta dari Man. Doakan abah dan ajar adik-adik doakan abah. Moga abah kat sana tenang.
Kita ni orang miskin Man. Nanti bila abah dah pergi, jangan Man jadi pengemis. Abah tak suka. Sebab tu abah nak Man kejar cita-cita Man. Man kena ingat ya! Abah sayang anak-anak abah. Pasal duit belanja, Man jangan risau. Abah ada sikit simpanan kat bank tu. Cukuplah untuk tampung pebelanjaan Man kat UiTM.”
Abah terus memeluk aku. bahuku diusap lembut. Abah sanggup menyimpan duit dengan hasil titik peluhnya berkebun. Mak yang keluar dari dapur masa tu hanya tersenyum. Masa tu diari, aku nak nangis. Tapi aku takut nak nangis. Nanti abah marah. Abah selalu cakap orang lelaki tak boleh menangis. Aku tahan jer. Dalam bilik air mata jantan aku keluar juga.
Tapi diari, malam ni aku nangis. Kau tengok, banyak air mata aku mengalir. Aku tak boleh kenang wasiat abah. Aku jadi sedih. Abah selalu buat aku sedih. Kata-kata abah selalu buat hidup aku jadi berguna. Aku takut diari. Takut jika aku tidak boleh memenuhi impian abah.
Aku nak out dulu la diari. Mata aku dah sembab ni. Gambar abah aku tengah peluk. Kau tahu diari. Aku sangat-sangat rindukan abah. Aku tahu, mak lebih lagi rindukan abah!

2 Februari 2012, Khamis 1’00 a.m
            Pagi tadi diari. Aku berlari-lari masuk ke dalam rumah. Bibirku tidak luak dek senyuman. Surat ditangan aku genggam kemas. Aku mencari mak. Aku nak bagitahu berita gembira pada mak. Aku tengok mak sedang mengopek bawang di dapur. Aku berlari mendapatkan mak.
            Aku peluk mak erat. Pipi mak aku cium berkali-kali.
            Mak gembira bila aku bagitau yang aku dapat tawaran bekerja di syarikat seni bina di KL. Bibir mak tak sudah-sudah mengucap kalimah Tuhan. Pipiku mak cium. Lama. Entah kenapa aku rasa lain sekali.
            Malam ni mak buat keduri doa selamat dan solat hajat. Orang surau mak jemput. Tikar mengkuang yang mak buat tu dah siap. Aku nak hampar kat ruang tamu. Tapi mak tegah. Aku tanya kenapa. Mak cakap tak payah la. Guna tikar yang mak beli hari tu.
            Orang surau tak habis mengucap tahniah kepadaku. Mak sesekali tersenyum kepadaku. Aku pasti mak mungkin gembira. Sebab hajat abah dah berjaya di tunaikan. Cakap pasal abah, mak juga buat doa tahlil. Masa tu hati aku sedih. Aku tahan juga. Rindu abah sangat-sangat diari. Kalau boleh, aku nak abah ada tengok aku berjaya.
            Adik-adikku juga gembira malam ni. Walaupun abah dah tiada, adik-adik aku tetap bahagia. Pernah ada orang nak ambil adik aku jadi anak angkat. Mak bangkang keras. Mak kata mak boleh lagi jaga adik-adik.
            Aku juga tidak sanggup berpisah dengan adik-adik. Aku akan cuba makbulkan wasiat abah untuk menjaga adik-adik. Kau jadi saksi aku ya diari?

6 Februari 2012, Isnin 9’00 p.m
            Hari ni mak batuk-batuk. Bila aku tanya, mak cakap tak ada apa la. Mak okey jer. Lepas tu aku tengok muka mak berkerut-kerut bila dia menahan batuk. Hati aku dah dipagut risau. Dah beberapa hari mak asyik batuk. Aku ajak pergi hospital, mak bantah. Katanya banyak yang perlu dikeluarkan duit. Demi mak, duit aku tak kisah walaupun terpaksa berhabis. Janji mak sihat.
            Mak terlalu pentingkan wang dari mengubat batuknya. Mak, Man tahu kita susah. Duit boleh di cari mak. Tapi, demi kesihatan mak, Man sanggup buat apa sahaja.
Mak, mak! Memang degil!
            Aku lihat mak sedang duduk di atas pangkin. Seperti mak sedang mengelamun. Aku mapir kepada mak. Aku melabuh punggung di sisi mak. Mataku juga tidak berkalih memandang adik-adikku yang masih kecil sedang bermain sesama mereka. Bibirku mengoyak senyuman.
            Aku tegur mak. Mak pandang aku. bibirnya tersenyum nipis. Mak membetulkan tarbus yang dipakai. Jelas menampakkan rambut mak yang kini sudah memutih.
            Mak tanya, semua kelengkapan nak ke KL dah siap ke? Aku mengangguk. Mak tanya lagi ada apa-apa yang  perlu di tambah? Aku mengeleng. Cukuplah semua mak. Man tak nak susahkan mak.
            Mak berdiri untuk masuk ke rumah. Jam pun dah menunjukkan pukul 7 petang. Adik-adikku masih lagi leka bermain. Kedengaran suara mak supaya menyuruh adik-adik masuk ke rumah.
Mak, mak... dialah abah dialah ibu kitorang.

12 Februari 2012, Ahad 10’p.m
            Aku memeluk mak erat. Hati aku berbolak balik untuk meninggalkan mak dan adik-adik kat kampung. Dengan kesihatan mak yang makin bertambah buruk lagi manakutkan jiwa lelakiku untuk meninggalkan rumah.
            Adik-adikku yang lain menyalami tanganku. Bunyi hon kereta menandakan Pak  Abbas sudah sampai untuk menghantarku ke stesen bas. Esok aku akan memulakan kerja sebagai arkitek di KL. Untuk sementara waktu aku tinggal bersama Pak Lang dan Mak Lang di sana. Dapat gaji bulan, aku akan cari rumah sewa.
            Aku menyalami tangan mak. Tangan yang penuh kedut itu aku genggam kemas. Hatiku rasa sudah tidak tertahan. Tidak sanggup meninggalkan mak! Aku pandang mata mak. Mata mak sudah berkaca biarpun bibirnya tetap menguntum senyuman.
            Pukul 8 malam tadi aku sampai di KL. Wajah Pak Lang dan Mak Lang tersembul di celah orang ramai. Aku menghampiri mereka. Banyak yang kami bualkan.
            Hati aku masih lagi risaukan mak dan adik-adik di kampung.
            Aku janji, aku akan membeli sebuah telefon supaya mudah untuk aku bertanya khabar mak di sana.
            Malam ni, aku tidur tanpa mak diari. Aku rindu mak!

13 Februari 2012, Isnin 11’00 p.m
            Hari pertama aku bekerja di sini. Tak sangka syarikat ni milik seorang yang berpangkat Dato’. Layanan Dato agak baik. Tidak menyombong macam dalam kebanyakan cerita yang aku lihat dalam kaca televisyen.
Setelah di perkenalkan diri. Aku di bawa masuk ke satu bilik. Bilik untuk aku. Luas dan cantik.
Petang tu, aku keluar ke pusat beli belah. Tanpa sengaja aku terlanggar sorang ‘minah’ ni. Habis dia sembur aku depan orang ramai. Harap jer muka cantik, pakaian dia? masyaAllah. Seksi gila. Naik merah muka aku menahan malu. Lepas tu dia blah macam tu jer. Malu aku diari! Semua dok soksek- soksek
Orang ramai yang melihat drama tadi sudah aku tidak peduli. Langkahku maju ke kedai alat telekomunikasi untuk membeli handfon khas untuk kat kampung. Duit gaji masa aku kerja di kilang dulu. Kalau aku cakap aku beli guna duit gaji kat mak, mesti mak marah diari.
Petang tu jugak aku pos sekali dengan simcard. Tak sabar nak tunggu ia sampai. Boleh la aku bergayut lama dengan mak. Mak tunggu ya!

20 Mac 2012, Selasa 10’00 a.m
Pagi ni terasa sangat bersemangat sekali. Semalam lama sungguh aku bercakap dengan mak, diari. Segala kerinduan aku pada mak dan adik-adik kat kampung akhirnya aku lepas juga. Arghh.. lega rasa hati. Nak masuk kerja pun dah rasa bersemangat. Caiok la.
Tapi aku risau la diari. Mak semalam bila aku bercakap kat telefon mak batuk-batuk. Tak henti-henti batuk mak bila bercakap. Nafas mak pun dah tersekat-sekat. Aku takut la diari. Mak tu bila aku cakap pasal hospital mesti mak melenting. Ni la kali pertama mak begitu marah.
Mashitah cakap mak menangis. Bila aku tanya kenapa, Mashitah cakap tak tahu. Semalam mashitah bagun. Dia nampak mak tengah duduk di atas sejadah. Air mata mak banyak mengalir. Kenapa ek diari?
Hati aku dah seminggu dah tak tenang. Resah semacam jer. Sakit mak makin menjadi-jadi. Kalau jadi apa-apa kat mak macamana?
Hmm. Malam nanti aku nak telefon kat kampung lagi. Nak jugak pujuk mak supaya pergi hospital.
Mak mengamuk pun aku sanggup tadah teliga, janji mak dah tak sakit.

21 Mac 2012, Rabu 10’00 a.m
            “Bila mak dah tak ada nanti, mak nak Arman jaga adik-adik. Mak tak nak orang lain yang jaga diorang. Mak nak Man juga yang jaga. Mak nak anak-anak mak bersatu. Man, nanti bila mak dah tak ada, Man jaga elok-elok adik-adik tau. Bagi diorang pelajaran yang cukup.
            Man, nanti Man bawa adik-adik tinggal dengan Man ya! Mak tahu Man boleh jaga adik-adik. Man taknak kan buat mak tak tenang kat sana nanti.
            Man, semalam mak mimpi abah Man datang. Dia nak bawa mak ke satu tempat. Dia cakap dia akan tunggu mak Man! Wajah abah berseri-seri. Bila mak tanya abah nak bawa mak kemana, abah cakap rahsia. Nanti mak akan tahu juga.
            Mak cakap tak boleh, anak-anak macamana? Abah cakap tak apa. Tugas tu, Arman yang pikul. Abah dah bagi amanat pada dia. Wajah abah bercahaya Man. Abah tunggu mak. Mak pun rasa mak nak duduk dengan abah la. Mak pun dah rindu sangat dengan abah. Man ingat ya pesan mak. Jadi anak soleh dan ajar adik-adik jadi anak soleh. Mak tahu mak boleh buat!”
            Aku tersengguk-sengguk menangis di atas katil. Mak sama macam abah, suka sangat buat aku sedih. Mak agaknya memang nak tinggalkan kitorang diari. Kata- kata tu mak macam belati kau tahu diari. Menusuk hulu hati aku. hancur! Aku tak suka mak cakap macam tu. Mak buat aku rasa nak rebah! Aku tak nak diari!

23 mac 2012, Jumaat 2,00 a.m
Hancur luluh hati aku diari. Tepat jam pukul 10 malam tadi, mak disahkan meninggal dunia. Aku tak sempat nak minta maaf dekat mak. Aku terpaksa pergi  singapore untuk projek mega syarikat. Hati aku dari semalam rasa gelisah. Asyik teringatkan mak jer kat kampung. Semalam aku telefon mak, suara mak nampak ceria jer. Tak macam kebelakangan ni.
Mashitah  telefon aku pukul 10 malam tadi. Dia menangis teresak-esak. Bila aku tanya, dia cakap mak dah tak ada. Hancur hati aku diari. Hancur! Air mata aku tak henti-henti keluar. Terus aku pulang ke kampung. Nasib baik Dato memahami.
Aku sampai tadi mak dah dibawa ke bilik mayat. Adik-adikku semua menangis diari. Aku berlari peluk mereka.
 Mak Long ada di sebelah mak masa aku masuk bilik jenazah.
Rasa nak gugur ke bumi aku diari. Dunia aku dah gelap. Mak dah pergi dekat abah. Sampai hati mak tinggalkan aku dan adik-adik. Mata aku dah berair habis. Aku menghampiri mak.
Wajah mak ku tatap. Tenang wajah mak. Mesti mak tengah gembira sebab dapat jumpa abah.
Mak Long cakap, nak cium mak air mata tak boleh keluar. Nanti seksa mak. Aku dapat rasa roh mak masih lagi ada dekat sini. Aku lap air mata aku. aku rapatkan bibirku kepada mak. Bibirku menyentuh dahi mak. Sejuk! Lama aku cium mak. Kau nak tahu diari? Aku yang tengah berpeluh berkejaran tadi rasa macam duduk tempat salji.
 Mak ampunkan Arman mak, Arman tak sempat nak minta ampun kat mak.
Adik masuk dalam bilik. Mashitah pimpin tangan Usu. Usu meracau nakkan mak! Aku berlari mendapatkan Usu. Kemas aku peluk Usu. Air mata aku turut mengalir.
Pukul 12 malam tadi jenazah mak selamat dibawa pulang ke kampung. Penatnya diari. Bukan apa.. letih memujuk diri ini. Adik-adik sedang berduka mengapa aku juga harus tunjuk perkara yang sama?
Alang masuk bilik tak keluar-keluar. Ucu pula dalam riba Masyitah sambil memeluk baju mak. Aku bagi baju mak baru Ucu berhenti menangis diari. Naik lenguh aku memujuk Ucu ni.
Aku duduk di sisi mak. Orang kampung datang menziarahi. Tak putus putus mereka bagi kata semangat.
Mak, Man sayang mak. Cepat mak pergi. Tak bagitahu Arman pun. Arman janji mak. Arman akan jaga adik-adik. Moga mak ngan abah gembira di sana.

*******
“Assalamualaikum mak, abah. Kami datang jenguk mak dengan abah. Ni adik-adik semua datang mak. Ni Ucu, dah besar panjang mak. Dah masuk darjah satu dah.” Kami duduk di sisi pusara mak dan abah. Batu nisan mak aku usap lembut. Dah setahun mak pergi. Macam baru tadi kami menatap wajah mak dan abah.
“Mashitah, hampar tikar tu. Kita nak baca yaa siin ni.” Suruhku kepada adik keduaku. Dia hanya menurut. Di hampar tikar di atas tanah. Kami bersama-sama duduk di atas tikar.
Tikar yang mak buat dulu. Cantik sangat. Ada motif bunga. Maaf mak, kami guna untuk lawat mak dan abah ke kubur. Tikar ni juga la mak, yang kami guna untuk letak mak. Mak nampakkan? Tak ada yang menuntut tikar ni. Jadi kami guna la mak. Maaf sekali lagi mak. Anak mak memang suka main ambil jer barang.
Bacaan yaa siin bermula.
Mak, dah lama ya mak pergi. Mak dengan abah maca mana? Mesti gembirakan dapat bersatu kembali. Mak, Man dah tunaikan amanah abah. Adik-adik semuanya berjaya.
Abah, tengok Man. Sekarang Man dah ada rumah besar, kereta pun dah pakai marcedes. Ni semua abah yang ajarkan. Adik-adik pun selesa duduk di rumah tu. Terima kasih abah, kerana abah Man dah berjaya. Sayang abah.
Mak memang degil kan bah? Sakit pun dia tak bagi tahu kitorang. Masa man masuk bilik mayat, doktor cakap mak ada penyakit barah paru-paru. Sampaikan? Hati mak. Tak pernah pun cakap kat kitorang. Patutla mak batuk-batuk. Mak tak sayang kat kitorang tak bah?
Mak, selalu mak peluk kitorang kan. Tapi sekarang kitorang peluk batu nisan jer mak. Dulu mak sikat rambut kitorangkan? Sekarang kitorang cabut rumput di pusara mak.
Abah selalu bawa pulang buah dari dusunkan untuk kitorang? Sekarang kami bawa air mawar untuk abah. Wangi bau ni bah...
Mak nampak tak tu? Tangan Angah luka. Tertumpah minyak panas sewaktu nak goreng ikan. Nasib baik tak ada apa-apa. Kalau mak masih ada,mesti mak dah bising kan? Mak ingat tak, dulu mak melenting bila Man ajak pergi hospital. Sekarang mak tengok? Angah sama macam mak. Degil! Apa orang kata, tak ke mana kuah kalau tak ke nasi.
Mak, mak. Best kan dulu. Mak selalu bawa kitorang jalan-jalan kawasan sawah. Best. Abah buat wau, pastu pakat ramai-ramai main kat sawah. Masa tu la keluarga kita berkumpul bila Man balik dari universiti.
Sekarang dah lain mak. Kitorang dah duduk kat bandar. Dah tak ada sawah. Yang ada hanya bangunan pencakar langit. Rumah kat kampung tu, mak jangan bimbang. Kitorang selalu jenguk.
Mak tak ambil hatikan? Bukan apa mak, rumah tu banyak kenangan. Bila adik-adik balik kampung, mesti wajah mereka murung. Angah ngan Alang mesti berkurung dalam bilik. Buat apa lagi kalau bukan menangis mak. Man pun nak nagis jugak bila tengok rumah tu. Mesti wajah mak dan abah ada dalam rumah tu.
Kitorang akan menetap kat kampung mak. Bila adik-adik dah dapat terima kenyataan yang mak dan abah dah tak ada. Mak jangan bimbang ya! Abah pun sama.
Mak, kami sayang mak. Nanti man datang lagi dengan adik-adik. kami nak ke rumah Pak Long ni. Buat kenduri kahwin anak Pak Long. Kami pergi dulu yer mak! Sayang mak. Sayang abah! Insya Allah, anak mak pun akan kahwin nanti. Abah pasti dapat cucu yang comel la bah. Mesti abah dengan mak gembira. Nanti Man bawakan untuk mak dan abah ya! Tunggu Man!


Labels

Get widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...