Oct 20, 2015

Aku si blogger


sekali sekala nak menyengau jugakkan..
dari duk berhabuk blog,
walaupun x de faedah, paling kurang takdela sawang. 
mohon muntah hijau tengok pic dibawah.













Oct 1, 2015

Pilihan

Jemari ini saling mengetuk meja. Daftpunk  sedang berlagu rancak dicorong telinga. Macamana rancaknya lagu punk, macam tu juga pen ditangan kanan laju menari diatas helaian kertas kajang.

Can and can't

Terkaku sekejap menulis. Apa punya soalan da... Kepala yang tidak gatal digaru. Boleh dan tidak boleh. Apa ye? Mati kutu rasanya. Mata memerhati soalan kedua.

U-turn or stright

Lagi tidak faham. Mood menulis rasanya dah kelaut dengan soalan yang pelik-pelik. Aerodymatic dah bertukar kepada around the world. Tapi soalan tetap tidak terjawab juga.

Kertas kajang diambil sehelai lagi.

Can and can't

Dua pilihan yang berbeza. Sama ada  boleh lakukan atau tidak. Kata kunci, istiqamah. Berpegang teguh. InsyaAllah ada jalannya. Mudah dan senang.

U-turn or stright

Juga masih pilihan. Sama ada nak patah balik atau move on. Rasanya tidak boleh patah balik, tapi harus berjalan ke depan.

Sengih pinggir bibir. Masa lalu tak boleh diundur apatah lagi untuk kemasa lalu. Pilihan apa lagi yang ada? Sesuram mana pun kehidupan silam hidup kena terus melangkah. Hakikat sakit, pedih, nak tak nak kena hadap. Masa depan kita tak tahu macamana.

Dan terhenti jemari ini dari menulis. Pilihan sentiasa ada...

Sep 17, 2015

Surat cinta dari Iblis

Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu. Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum memulai santapanmu, juga tidak sempat mengerjakan shalat Isha sebelum berangkat ketempat tidurmu

Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainyaAku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak merubah cara hidupmu.

Hai Bodoh, Kamu millikku.Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .

Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah. Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah. Dia sudah mencampakkanaku dari surga, dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk mebalaskannya

Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana untukmu dihari depan.Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku, dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.

Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH

Aku benar-benar berterima kasih padamu, karena aku sudah menunjukkan kepada NYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita jalani Kita nonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong, munafik, makan sekenyang-kenyangya, bergosip, manghakimi orang, menghujam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua.

Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk. TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.

A! yuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya. Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita. Ini hanya merupakan surat penghargaanku untuk mu.

Aku ingin mengucapkan 'TERIMAKASIH' kerana sudah mengizinkanku memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu.

Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu. Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.

Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana berbuat dosa.Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong, berjudi, bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.

Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya. Begitulah anak-anak .

Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang. Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.

Jika kau cukup cerdas, kau ! akan lari sembunyi, dan bertaubat atas dosa-dosamu. Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.

Memperingati orang bukan tabiatku, tapi diusiamu sekarang dan tetap melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.

Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu. Hanya saja kau harus menjadi orang tolol yang lebih baik dimata ALLAH.

Sep 7, 2015

Aku si Blogger

Ni aku la ni.... ramai duk kata aku blogger pompuan. siak aje.. T_T
kepada yang TIDAK MENGENALI AKU.... selamat berkenalan... 












Aug 26, 2015

Sai Baba antara 30 'dajjal' kecil

اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

SAIBABA DIANTARA 30 DAJJAL

Sebahagian dari tanda-tanda akhir zaman. Bahwa telah muncul “Dajjal kecil”  bernama Sathya Sai Baba (Sai Baba), dia lahir dan tinggal di Desa Nilayam Puthaparti, wilayah timur Khurasan, tepatnya India Selatan. Merujuk pada riwayat hadis dari Jamiu at Tirmidzi;

“Rasulullah SAW bersabda kepada kami, Dajjal akan keluar dari bumi ini di bahagian timur bernama Khurasan.”

Maka boleh jadi yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW tersebut ialah benar adanya. Abu Hurairah meriwayatkan bahwa Nabi SAW. bersabda:

“Hari Kiamat tidak akan datang hingga 30 Dajjal (pendusta) muncul, mereka semua berdusta tentang Allah dan Rasul-Nya. ”

Dan Sai Baba ini boleh jadi adalah salah satu dari 30 dajjal-dajjal kecil yang akan membuka jalan bagi munculnya al-Masih al-Dajjal (Dajjal nantinya akan berperang dengan Imam Mahdi dan di bunuh oleh Nabi Isa bin Maryam).

Kesimpulan: Bahawa sifat Dajjal dan Sai Baba yang diutarakan di atas adalah sebahagian dari sifat salah satu 30 dajjal-dajjal kecil (pendusta-pendusta akhir zaman) yang akan membuka jalan bagi munculnya al-Masih al-Dajjal (Dajjal Besar).

Yang ciri-cirinya menurut riwayat hadis sahih adalah sebagai berikut:
– Dajjal buta sebelah seperti buah anggur.
– Kedua matanya ada tulisan kafir yang dapat dibaca oleh orang yang beriman.
– Dajjal tinggal di bumi selama 40 hari, 1 hari seperti setahun, 1 hari berikutnya seperti sebulan, 1 hari berikutnya seperti seminggu, 1 hari berikutnya seperti hari biasa.

Hadis riwayat Anas bin Malik ra., ia berkata:

Rasulullah saw. bersabda: “Tidak ada satu negeri yang tidak dimasuki Dajjal, kecuali Mekah dan Madinah, dan tidak ada satu jalan di Madinah, kecuali terdapat malaikat yang berbaris menjaganya. Maka Dajjal singgah di daerah rawa, kemudian Madinah bergoncang tiga kali goncangan, sehingga seluruh orang kafir dan munafik keluar dari sana menuju ke tempat Dajjal.”

Rasulullah SAW bersabda : “Bukankah sesungguhnya ia itu bermata sebelah, dan tertulis di antara kedua mata dajjal itu kata kafir, yang dapat dibaca oleh setiap Mukmin.” (Muttafaqun ‘alaih) Dan dalam riwayat yang lain dinyatakan: “Tertulis diantara dua matanya huruf kaf, fa’, dan ra’.” (HR. At-Tirmidzi)

Hadist riwayat Muslim, dari Nawwas bi Sam’an: Rasullulah SAW mengatakan, “Dajjal adalah seorang pemuda berambut keriting, matanya sebelah kanan celek, aku menyerupakannya dengan Abdul Uzza bin Qathan (lelaki Quraisy yang hidup di zaman Jahiliyah). Maka barang siapa yang menemuinya bacalah surat Al-Kahfi. Ia keluar dari sebuah jalan antara Syam dan Iraq, lalu ia berbuat binasa kesana kemari.”

***
Konspirasi Dajjal bersifat matrialistik sekuler, dia datang dan ‘berdakwah’ dengan membawa perumpamaan air, namun pada hakikatnya adalah api. Syurga yang dia tawarkan tapi pada hakikatnya adalah neraka. Neraka yang dia tawarkan tapi pada hakikatnya adalah syurga.

Gaya bicara Dajjal, tidak lain adalah seorang pendusta besar! Solat adalah buang-buang waktu, Al-Quran dan agama hanyalah simbol, bahkan ia kerap mendustakan kewujudan para nabi-nabi terdahulu dan mengadakan fitnah di dalam kisah rasul-rasul terdahulu.

Itulah sebahagian sifat dari Dajjal Laknatullah Alaihi! Tujuannya hanya ingin mengkafirkan penduduk bumi dan memurtadkan orang-orang Islam agar keluar dari agamanya dengan dalih, Islam adalah agama syaitan dan masih banyak lagi. Naudzu billahi min dzalik!

PERSAMAAN SAI BABA DAN CIRI DAJJAL

Antara DAJJAL dan SAI BABA

1) Dajjal seorang laki yang berpostur pendek, gempal, berambut kribo, berkaki bengkok (agak pengkor). Sai Baba seorang yang berpostur pendek dan berambut kribo.

2) Dajjal memiliki mata yang buta. Sai Baba pernah mengalami kebutaan di waktu muda kemudian sembuh kembali.

3) Dajjal datang dan bersama ada gunung roti dan sungai air. Sai Baba memiliki kemampuan mengeluarkan vibhuti (tepung suci) dari udara melalui tangannya.

4) Dajjal memiliki kemampuan berpindah dari satu tempat ke tempat lain dengan depat dan kecepatannya seperti hujan badai atau secepat awan yang ditiup angin kencang. Sai Baba memiliki kemampuan berjalan menjelajahi bumi dalam hitungan kejapan mata.

5) Dajjal mengikuti pengikut yang sangat banyak, bahkan di akhir zaman nanti banyak manusia yang berangan-angan untuk berjumpa dengan Dajjal. Sai Baba memiliki pengikut yang jumlahnya puluhan juta manusia dari berbagai macam suku, bangsa, negara dan agama.

6) Dajjal akan muncul dengan mengaku sebagai orang bijak/ baik, sehingga banyak sekali orang yang tertarik untuk mengikutinya. Sai Baba mengaku seabgai orang yang bijak yang membawa misi perdamaian, cinta kasih menghapuskan segala persengketaan dengan bijaksana.

7) Dajjal akan muncul dan sebagai nabi. Sai Baba memposisikan dirinya sebagai nabi kepada pengikut2nya. Cool Dajjal akang menggunakan nama Al-Masih. Sai Baba mengaku akan menjelma sebagai Isa Al-Masih setelah tahun 2020.

9) Dajjal akan mengaku sebagai Tuhan. Sai Baba mengklaim bahwa dirinya adalah Tuhan penguasa alam semesta.

10) Dajjal akan mendakwahkan agama Allah. Dalam banyak majelis darshanya Sai Baba banyak berbicara tentang Islam, Al-Qur’an dan keharusan untuk memahaminya.

11) Dajjal mampu menghidupkan orang mati dan menyembuhkan orang sakit. Sai Baba memiliki kemampuan menghidupkan orang mati juga menyembuhkan
penyakit kanker.

12) Dajjal dapat menurunkan hujan. Sai Baba memiliki kemampuan menurunkan hujan dan mendatangkan air untuk irigasi (di NTT sedang di bangun proyek Sai Baba untuk pengairan di daerah yang kering).

13) Dajjal bisa mengeluarkan perbendaharaan (perhiasan dan harta) dari bangunan yang roboh, lalu perbendaharaan itu akan mengikuti ratunya. Sai Baba mampu menciptakan patung emas, kalung emas, injil mini dan berbagai bentuk medalai berlafadz ALLAH dalam sekejap.

14) Dajjal akan membunuh seseorang dan menghidupkannya kembali. Sai Baba bisa menghidupkan orang yang sudah meninggal dunia.

15) Dajjal bisa berpindah raga dan tempat dari satu bentuk ke bentuk lainnya. Sai Baba bisa berpindah dari satu jasad ke jasad lainnya yang merupakan benruk reinkarnasi dirinya.

16) Dajjal bisa membesarkan tubuhnya. Sai Baba memliki kemampuan berjalan di udara dan membuat kemukjizatan pada sebuh pesawat terbang.

17) Dajjal biasa keluar masuk pasar dan makanan. Sai Baba juga manusia biasa yang makan dan minum sebagaimana manusia lainnya, ia juga bisa berjalan ke pasar, rumah sakit, proyek irigasi dan tempat lain yang biasa dikunjungi manusia.

18) Cool Dajjal bisa memerintahkan bumi untuk mengeluarkan tumbuh2an dan air. Sai baba bisa mengeluarkan air dengan hentakan kakinya.

19) Dajjal tidak memliki anak. Sai Baba mandul, ia tidak beranak dan tidak berkeluarga (tidak menikah).

20) Dajjal memimpin orang yahudi. Sai Baba memiliki misi menyebarkan teologi zionis.

21) Dajjal muncul di zaman pertikaian. Sai Baba mengklaim bahwa ia datang dari masa banyak pertikaian dan persengketaan, dan kedatangannya untuk menegakkan kebenaran dan membinasakan kejahatan

Wallahu'alam

Aug 21, 2015

Evolusion process



Inilah aku apa adanya. Tidak mampu menjadi yang terbaik. Tapi. aku cuba untuk menjadi baik.


Jul 16, 2015

Selamat hari raya maaf zahir dan batin

Lembu geletek bOyO,
BOyO pekOng tin,
Selamat Hari RayO
Maaf Zahir & Batin
BewOk jelir kO pOkkO,
POkkO nyenye semula,
MitOx maaf belakO,
SalOh silap mitOx hala
SebelOm line menjadi berOna,
ElOklah sent awal²,
MitOx maaf hjung rmbt hjung kaki,
Kalu adO salOh & silap..
Salam AidilFitri..

Jun 29, 2015

Kisah isteri Terpuji

gambar hiasan
"Abang, kita pergi kedai hiasan dalaman rumah, boleh?"

Isteri memandangku penuh pengharapan. Aku senyum kelat. Mengangguk tidak. Menggeleng tidak.


Tapi, dia dah pergi bersiap. Tak sempat aku berikan jawapan. 

Dia tak tahu, dah 3 bulan gajiku tak berbayar. Entah apa masalahnya dengan syarikat tempat kerjaku. Masalah kemelesetan ekonomi agaknya. Aku bukannya kerja tetap pun situ. Ambil upah kontrak saja. Kerja aku, pikul simen, bawa paip besar-besar tu ke rumah-rumah. Kadang-kadang, aku jadi buruh binaan sandaran. Semua kerja berat, aku buat.

Bukan demi perut aku. Tapi, demi keluarga kecil aku ini. Anak baru dua orang. Dekat 10 tahun dah aku nikah. Isteri tak kerja. Suri rumah sepenuh masa.

Rumah ni pun rumah pusaka arwah nenek isteri. Duduk menumpang di tanah famili. Aku harta apa pun tiada. Harapkan kereta Proton Saga first model tu saja. Tu pun dah nak roboh kalau bawa lebih 100 km/j.

"Jom."

Anak-anak pun dah siap. Isteriku senyum manja.

Kami ke kedai pameran perabot dan hiasan dalaman yang besar dekat area sini. Ada ekspo rupanya. 

Aku tengok isteriku dan anak-anak happy sangat. Pergi dari satu pameran ke satu pameran. Dari satu galeri ke satu galeri. Display ke display. Dari pameran ruang tamu ke ruangan dapur. 

Aku tengok dan tanya harga. 

"Ribu. Belas ribu. Puluh ribu."

Isteriku pimpin tanganku dan anak-anak. Sepanjang pameran, dia senyum saja. Hairannya, tak pula dia suruh aku beli. 

Sampai di ruangan galeri dapur, dia berhenti lama. Aku tahu, dia mengimpikan dapur luas seperti itu. Ada kabinet, lengkap dengan ketuhar, dapur masak dan hood. Barangan dapur serba lengkap. Wanita mana yang tidak suka?

Dia memegang erat sedikit genggaman tanganku. Aku tahu, dia mahu.

"Abang, jom. Kita balik. Dah puas tengok."

Aku terkebil-kebil. Menuruti saja langkahnya ke kereta uzurku. 

Dalam kereta, isteriku tak lepaskan tanganku. Aku sengaja bertanya,

"Awak nak dapur macam tadi, ya?"

Dia jawab,

"Nak sangat. Tapi..."

Aku mencelah.

"Tapi?"

Dia meletakkan kepalanya di bahuku.

"Tapi, biarlah. Syukur dengan dapur rumah kita. Syukur dapat makan dan minum apa adanya. Bukan dapur yang saya ingini, tapi abang dan anak-anak ada di sisi. Masa makan, ceria dan gelak sekali. Gurau senda dengan famili. Meja kecil, senang nak capai dan hulur lauk. Senang nak suap suami dan anak-anak makan. Dapur yang bahagia."

Aku terdiam. Senyum paksa.

"Abang tahu impian awak.."

Isteriku cepat-cepat genggam erat lagi. Kali ini lenganku jadi mangsa.

"Abang jangan fikir macam-macam. Saya ajak abang datang sini, supaya keinginan mata saya untuk lihat semua tadi, pudar setelah dah lihat. Tak terbayang-bayang dah. Tengok dan lupakan.

Menyintai kan tidak bermakna memiliki. Suka, tak bermakna nak beli. 

Semua barangan mewah tadi, dari ruang tamu sampai ke dapur, dari pagar rumah sampailah rumah mewah, saya impikan abang dan anak-anak ada bersama dalam rumah tu dengan kelengkapan tu semua.

Indah sangat ada segalanya. Bahagia sangat. 

Tapi saya bayangkan bukan indah di dunia, bang. Saya bayangkan mahligai di Syurga ada lebih dari semua tadi. Segalanya ada belaka. 

Apa guna jika ada semuanya, tapi abang dan anak-anak tidak turut serta? Itu bukan bahagia maknanya pada saya.

Abang, susah kita sekarang, semua yang kita lalui sekarang ini adalah harga yang sedang kita bayar untuk mahligai di akhirat kelak. Makin kita sabar dan tenang lalui pahit-maung, suka duka masih bersama, insya-Allah.

Syurga jadi milik kita jua.

Bang, 'syurga' bagi setiap orang tidak sama. Ada orang makan kek yang harga mahal barulah dia terasa bahagia. 

Tapi, saya dan anak-anak, makan biskut tawar pun sudah terasa nikmat bahagianya.

Abang, anak-anak. Syurga saya."

Aku terkesima dengan kata-kata isteriku. Berhenti seketika di bahu jalan. Aku cakap dengan dia nak check tayar. Macam tak sedap saja drive. Padahal, aku tunduk tengok tayar, nangis sendirian.

Masuk balik kereta. Senyum. 

"Depan sana ada air jambu asam boi. Semua nak tak?"

Isteri dan anak-anak serentak jawab,

"Nak!"

Jun 19, 2015

Apabila bumi dipenuhi dengan dosa

Dari Abu Hurairah ra berkata; bersabda Rasulullah saw “Apabila kekuasaan dianggap keuntungan, amanat dianggap ghanimah (rampasan), membayar zakat dianggap merugikan, belajar bukan karena agama (untuk meraih tujuan duniawi semata), suami tunduk pada istrinya, durhaka terhadap ibu, menta'ati kawan yang menyimpang dari kebenaran, membenci ayah, bersuara keras (menjerit jerit) di masjid, orang fasik menjadi pemimpin suatu bangsa, pemimpin diangkat dari golongan yang rendah akhlaknya, orang dihormati karena takut pada kejahatannya, para biduan dan musik (hiburan berbau maksiat) banyak digemari, minum keras/narkoba semakin meluas, umat akhir zaman ini sewenang-wenang mengutuk generasi pertama kaum Muslimin (termasuk para sahabat Nabi saw, tabi’in dan para imam muktabar). Maka hendaklah mereka waspada karena pada saat itu akan terjadi hawa panas, gempa, longsor(tanah jerlus/tanah runtuh) dan kemusnahan. Kemudian diikuti oleh tanda-tanda (kiamat) yang lain seperti untaian permata yang berjatuhan karena terputus talinya (semua tanda kiamat terjadi).”(HR. Tirmidzi)

dear diari

#merepek meraban

hati ni... jangan duk bagi mudah sangat kat orang. bila orang campak balik hati kita macam sampah kan terasa senok!

orang buat kita macam hell takkan kita nak buat heaven pulakkan? betul... dalam agama buat jahat dibalas baik. tapi... untuk menyedarkan 'dia' yang ego nak mampus tu kenalah ajar dengan cara kasar juga. memang... air boleh menghakis batu. tapi lama ambik masa bukan. baik guna tukul, sedas kt batang hidung dah cukup.

orang akan mempermainkan dan memperkotakkatikkan  kita. yup.... mereka buat kita seolah patung hidup/boneka. bila nak dibelainya bagai nak rak. tapi... bila tak nak.... dibuat kita seolah barang dagangan!

orang yang rapat dengan kita apabila mula-mula memang rapat... mendengar cerita dengan khusyuk. tapi... bila 'dia' terasa bosan, dia akan pandang sinis/mengejek kita melalui riak wajah. (ko tak payah la nak selindung. tengok muka kau pun dah tahu. ni budak art la siak. nak jugak bagi sedas dua pelempang. ingat aku ni patung ke?)

bila dia nak.... ayat macam madu. mahu sakit gigi hari-hari.... tapi bila taknak... macam kunyah jantung pisang. pahit! dalam kata-kata tak pernah ikhlas.

akhir kata.... kalau bercinta niat nak menyakiti baik jadi skandal aje. ko tak sakit aku pun tak sakit. ko bebas, aku pun bebas...

by:dinidani

Jun 16, 2015

Murka Allah SWT


 
selalu pergi surau masjid, imam2 atau ustaz akan sebut perkara ini sahaja.
"malaysia salah satu negara yang dikatakan paling selamat dari bencana. tapi bila kemaksiatan, kemungkaran mula berlaku. Maka Allah berfirman, tunggulah bala yang akan datang. waktu itu Allah suruh kita kembali kepada hukum Allah, tapi kita masih degil. kita kena ingat, bila Allah dah turunkan bala Dia, hubungan kita Allah dah putus. antara 4 bala yang diturunkan
1- banjir besar
2- gempa bumi
3- angin taufan
4- mati mengejut

Yahudi Orthodok




Gambar ini mungkin pelik bagi sesetengah dari kita. Jgn terkeliru, mereka bukanlan penganut islam sebaliknya mereka adalah Yahudi orthodok atau disebut juga sebagai yahudi naturei karta. Populasi mereka banyak terdapat di New York selain terdapat juga di England, Baghdad dan Jurusalem serta beberapa tempat lain. Di Jurusalem, mereka terasing dari Yahudi zionis. Para rabi Yahudi orthodok seluruh dunia telah mengeluarkan fatwa bahawa Yahudi zionis telah murtad dan halal dibunuh. Mereka juga menentang penjajahan zionis ke atas bumi Palestin.

Cuba kita lihat cara pakaian mereka. Wanita Yahudi orthodok mirip kepada wanita muslim. Mereka diwajibkan menutup aurat sama seperti ajaran islam. Bagi kaum lelaki pula, cara paling mudah mengenali mereka ialah melalui topi "cow boy" dan side burn yg tersimpan panjang serta rapi. Lelaki mereka juga selalunya mengenakan sut hitam dgn baju berlengan panjang.

Apa yg lebih menarik tentang mereka ialah amalan hidup dan pemakanan mereka yg lebih hampir kepada sunnah. Mereka memakan haiwan yg disembelih, tidak merokok atau minum arak, tidak berjudi dan sebagainya. Susu segar adalah minuman kegemaran mereka selain buah tin dan kurma. Disamping itu, pergaulan bebas adalah haram bagi mereka.

Ingin juga saya sentuh disini bahawa Yahudi orthodok banyak juga mengutip dana bagi membantu pendududuk Palestin yg tertindas oleh kekejaman zionis. Mereka memulakan kempen ini di Manhattan.

Saya tak berniat menggelirukan... Saya hanya ingin berkongsi maklumat yg saya kumpul sejak sekian lama. Jika ada silap salah, harap sahabat yg lebih ariff sudi perbetulkan. Cuma satu pertanyaan saya....antara Yahudi orthodok dan atelit sukan sea kita, mana lebih sopan ?


credit: Zuhaimi Mustafa (facebook)

Jun 11, 2015

perjalanan hidup

Setiap orang, punya jalan hidup yang berbeza. ada perjalanannya mudah dan bagi orang lain jalan mereka payah.

setiap orang, itulah jalan yang mereka harus tempuhi. ada yang bergembira ketika melangkah tapi... mereka tidak perasan, masih ada yang menangis sewaktu melangkah.

bagi orang yang hidupnya senang, jangan mudah meletakkan kesalahan atau tuduhan melulu kepada orang yang susah.

dia susah kerana sebuah takdir, dan kamu senang juga kerana sebuah takdir.

ramai yang senang melangkah penuh sombong. mendongak langit yang bukan gapaian dan melupakan tanah merupakan asal usul.

dunia bila-bila boleh berubah. begitu juga sebuah takdir. jangan terlalu membina masa depan, takut runtuh.

yang senang mendapat susah, yang susah mendapat senang. bila Tuhan cakap 'كون' maka jadilah.

by:DiniDani

May 1, 2015

aku

SAYA DALAM GELAP
DAN SALAH SIAPA KALAU SAYA TAK NAMPAK?
KENAPA ORANG HANYA TAHU BISINIG.......
TAPI TIDAK CUBA MENGHULUR TANGAN???

Mereka hanya tahu berlagak menjadi TUHAN. habis semua takdir orang mereka yang tentukan. you... are... so bloody!

Melihat masa lampau orang lain, seolah menjadi satu badi buat mereka. Pelbagai tomahan dan cacian mereka lemparkan? 

tahukah kamu?
JANGAN JUDGE MASA LAMPAU ORANG LAIN
MUNGKIN MASA LAMPAUNYA ADALAH MASA DEPAN KITA.

TO BE JUDGE OF WHAT YOU WERE, JUST AS UNFAIR AS A BUTTERFLY BEING JUDGE WHILE IT CATERPILLAR.

Melihat beluncas yang hodoh itu, ramai yang mengatakan geli. pelbagai cacian dilemparkan kepada beluncas tersebut. tapi... bila beluncas tadi dah jadi rama-rama yang cantik, barulah orang akan puji. 
SUNGGUH MEREKA ITU BERPENDIRIAN TIDAK TETAP.


kata kak Aisyah, buat pekak, macam tak ada apa. kut dialah nak kata apa. pahala umpat dia kita dapat. dosa umpat pula dia dapat. hagagaga... 

kata abang Zarith; otak manusia ni kena wash. sebab dah lama tak wash la otak derang jadi macam tu. suka mengumpat. peace yooo...

Feb 7, 2015

cerpen pendek: kaki langit

ASSALAMUALAIKUM KEPADA YANG BERAGAMA ISLAM
DAN
SELAMAT SEJAHTERA KEPADA BUKAN BERAGAMA ISLAM

THE BERMUDA TRIANGLE
the horizon

jam 7 petang waktu tempatan. aku memulakan perjalanan ke Puerto Rico melalui Bahamas. udaranya yang nyaman, cahaya matahari yang masih cantik keperangan dihujung laut atlantik sana. lebih kurang tiga puluh minit dalam kapal terbang, waktu siang tadi mula bertukar malam.

suasana dibawah adalah laut atlantik yang terbentang luas. jam sudah menginjak angka 8 malam. dalam kapal terbang suasana agak sunyi. mungkin kebanyakan dari penumpang yang lain sedang tidur atau membaca buku.

keadaan tenang tadi aku mula perasan akan sesuatu yang cukup aneh. sayap pesawat bercahaya. mulanya aku kira ia dari pantulan lampu pesawat, tapi lama kelamaan cahaya tadi bertukar bertambah terang. cahaya yang berwarna hijau mula menerang seolah menembusi kapal terbang.

suasana mulai kaget. segelintir penumpang mula menjerit ketakutan. begitu juga aku. dalam keriuhan itu, terasa kepala kapal terbang hendak menjunam ke bawah dengan alat-alat elektronik berbunyi agak bising. cahaya hijau tadi semakin menembusi pesawat. silau ada dimana-mana. kami diarah untuk memakai tali pinggang.

dari arah tingkap aku dapat melihat air laut berwarna putih terang! dan laut itu sangat bercahaya dengan silau yang makin memaksa mata untuk merasa perih. anehnya, sebuah pulau kecil dalam lingkaran air laut berwarna putih itu!

emergency

emergency!

emergency!

alert semakin kuat. tali pinggang kugenggam erat. rasanya waktu ini segalanya bakal berakhir. kapal terbang berputar ligat. cahaya semakin menusuk mata. rasanya nyawa kami bakal melayang sebentar lagi.

dalam kami ketakutaan dan kebinguan, terasa badan kapal terbang kembali seperti sedia kala. dari arah tingkap aku dapat melihat dengan jelas, lautan atlantik dan tentunya lautan yang terbentang luas . bibir ini tidak sudah mengungkap kata selawat dan istiqfar.

kapal terbang terbang semakin meninggi. lebih kurang pada jarak 300 kaki dari laut kapal terbang mula seimbang semula.  kapal terbang terpaksa mendarat cemas di Santiago.

Labels

Get widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...