Nov 26, 2013

Me, Hun, Sun


"apa tu?" laju mulutku bertanya ketika Hun duduk disebelahku.

"hoi..! ni lah basikal!"

"buruknya." komenku sepatah sambil muncung. tajam mata memerhati ke hadapan.

"mak, sedapnya mulut mengata basikal adik aku. woi kalau aku tak bawak basikal ni kita nak pergi camana? ko jangan nak buat banyak propa la pulak. kang aku tinggal kat sini!" marah Hun.

huh? akhirnya aku diam

----

"hun?" panggilku

"what?" basikal ditunda perlahan.

"im so hungry..." rengekku.

"huh? tadi sarapan ko makan tak?"

geleng. "nope. tak sempatlah Hun. jom r makan, lapar nih."

"ala kau ni Odi, kalau tak makan tak boleh ke?" rengeknya pula.

amboih, nak suh aku mampus nampak! "lapar lah Hun. tak tahan nih. please Sun..."

"sun? hey, im Hun not Sun! tak kuasa aku nak jadi Sun!" marahnya. opss, silap berkata lah ni.

"sorry, sorry.. aku belanja kau kay?

"okey.."

--------

weh, look...."
'
aku yang sedang menyudu oreo icecream terhenti. "what?"

"tengok weh, tu belakang kau."

badan aku kalih ke belakang, erk, tetiba bulu roma meremang. "what him doing there?"

"ntah, meremang lol bulu aku. erk. tak sanggup aku nak menengok."

mataku dipejam celik. dekat, tangan kiri di atas paha perempuan. aiseh, Sun main raba lah pulak. tetiba kepala dia tunduk sedikit, mapir hingga bertakup bibirnya dengan bibir perempuan itu. uarghrhhhhhh muntah hijau aku rasa.

wekkk,,,, bunyi orang muntah. pantas aku berpaling.

Hun dah mengeluarkan cecair hijau. "weh Hun. malu la orang pandang."

Nov 17, 2013

KELAHIRAN AGUNG IMAM AL-MAHDI



Rahsia yang tersingkap. tiada yang ketahui melainkan mereka yang berakal mencari ilmu itu.

Allahumma salli ala Muhammad wa ala ali Muhammad

<3 MUHAMMAD BIN HASSAN AL-MAHDI - <3

- Yaghud bin Manqush berkata,' aku bertanya Imam, "siapakah tuan kepada semua zaman?" beliau berkata, "tutup langsir itu!" setelah ditutup aku melihat seorang anak comel sekitar umur lapan tahun dengan dahi yang luas, mata yang menarik, tangan yang berlipat kemas dan tahi lalat pada pipi kanannya, kemudian aku melihat anak itu masuk ke sebuah kamar. Imam a.s berkata kepadaku, "pergi lihat didalam bilik itu!" aku masuk ke sana dan mendapati tiada seorang pun di situ.

( Abdullah bin Mas’ud RA meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda, "Dunia ini tidak akan hancur sehingga seorang lelaki dari kalangan ahli keluargaku, yang namanya seperti namaku, memerintah seluruh bangsa Arab."
(Sunan at-Tarmizi, Jilid 9; Sunan Abu Daud, Jilid 5).

( Abu Said al-Khudri RA menceritakan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
"Al-Mahdi adalah dari keturunanku. Dahinya luas dan hidungnya tinggi. Dia akan memenuhkan bumi ini dengan keadilan dan kesaksamaan ketika dunia sedang dipenuhi dengan penindasan. Dia akan memerintah selama tujuh tahun." )

1-        Kewujudannya ( 15 syaaban 255 H = 869 M ) yang tidak menunjukkan tanda-tanda kehamilan bagi ibunya hinggalah ke saat-saat kelahiran.

2-        Ketika masih sebagai janin di dalam rahim ibunya, beliau mendengar suara Bibi Hakimah membaca ayat-ayat Quran dan beliau mengulangi bacaanya dengan baik sehingga Bibi Hakimah terpegun mendengar suaranya.

3-        Sebaik sahaja dilahirkan, beliau terus berdoa kepada Allah dan bersujud kepada pencipta-Nya itu.

4-        Malaikat rahmat turun dari syurga dan menyapu badannya yang bercahaya dengan sayap dan bulu mereka  untuk mendapat restu.

5-        Malaikat agung Jibrail menerima dan mengasuh beliau dengan membawa jasadnya yang suci ke langit dan meletakkannya dibawah perlindungan dan jagaan mereka.

6-        Tubuhnya yang suci mengeluarkan cahaya yang terpancar dari bilik ibunya hingga menerangi ufuk dan cakerawala.

7-        Beliau dilahirkan dalam keadaan bersih, lembut dan halus. Tangan dan anggota badannya yang lain tidak tercemar dengan kotoran dan simbol kesempurnaan fizikal.

8-        Seketika selepas kelahirannya beliau mula berkata-kata, memberi salam kepada ayahnya dan membaca ayat-ayat al-Quran dengan suara yang merdu.

9-        Pada tangan kanannya terdapat tanda yang berbunyi ‘telah datang kebenaran dan telah lenyap kebatilan. Sesungguhnya kebatilan pasti akan lenyap ( surah al-Isra’:81)’


10-      Beliau melalui proses pembesaran yang luar biasa dan berlipat kali ganda dengan kanak-kanak biasa dimana ketika beliau berumur 40 hari sudah kelihatan seperti kanak-kanak berusia 2 tahun.

Nov 12, 2013

Budak Jalan

Aku budak jalan. lelaki tunggal abad 21. kahkahkah...

dia= "awak...,"
aku= "yer?"
dia= "saya budak jalan."
aku= "saya pun,"
dia= "awak tak kisah ke?"
aku= "taklah, kita kan serupa."

ha...ha...ha... tawa kami akhirnya bersatu dalam Brocklyn Bridge

dia= "awak orang mana?"
aku= "saya orang malaysia, awak?"
dia= "samalah, jika tak, takkan kita nak cakap dengan awak dengan bahasa omputih pulak."

ha..ha..ha... sekali lagi kami ketawa. gamat suara kami di jambatan ini. orang yang lalu lalang melihat kami pelik. haha.. biarlah, kawe punya suko. eh, bahasa om kelantan lah pulak. tadi kat omputih. setelah tawa kami reda.

dia= "awak tak bosan ke?"
aku= "kenapa pulak tanya macam tu?"
dia= "taklah, kita takut awak tak selesa berkawan dengan kita aje."
aku= "don't say like that awak. saya tak suka."
dia= "opsss maaf. kita tak tahu. sorry ek...."
aku= "okey..."
dia= "sorry tau :'( T_T"

senyap. suasana sunyi sepi. hilang semua yang telah terlakar.

dia= "kenapa awak diam? still mad with me?"
aku= "nope lah, saje amik feel. he... he... he..."
dia= "ye lah tu. awak suka melamun. apa yang awak fikir sebenarnya?"
aku= "fikir macam mana saya nak jadi orang kaya."
dia= "hurm... awak kita sedih ni..."
aku= "kenapa sedih?"

suasana kembali sunyi. hanya suara unggas dan angin yang menyapa daun sahaja yang berbunyi.

aku= "dia pulak yang melamun. tadi cakap kita."
dia= "hehehe... tak ada apa lah."
aku= "tadi awak nak cakap apa kat saya?"
dia= "erm, tak ada apa lah."
aku= "hish tengok tu, suka sangat berahsia ngan saya."
dia= "kalau satu hari nanti saya tak ada awak nak buat apa?"
aku= "buat bodoh... ha..ha..ha..."
dia= "awak..!!!"

mata sudah berkaca. air mata yang ingin mengalir pantas diseka. kanvas yang berlatar belakang jambatan Brocklyn dipandang lama. hujung kanan bawah sekali ada nama kami berdua. 'Dans VS Azs' how could you leave me alone here. im alone here. i miss u damn much! perlahan kaki dihayun meninggalkan galeri. sekali lagi aku memandang ke belakang. you always in my heart Azs...

Nov 8, 2013

Motivasi- Realiti Cinta

Realiti cinta

C       - cinta adalah satu perasaan halus yang hadir dalam diri manusia dan ternyata
I        - ia mampu membuat manusia hilang pertimbangan dalam perhubungan
N       - namun apabila manusia sudah tersalah langkah pelbagai kisah bakal terjadi walaupun,
T       - tanpa sedar perlakuan meraka itu hinggakan sesebuah perhubungan ranap dan musnah hanya dalam masa sekejap.
A       - alangkah indah cinta itu andai manusia mengetahui cinta pada yang betul adalah yang terbaik dan yang terindah dalam kehidupan.



Kenapa harus cinta jika ada kesakitan?

-          Kita tidak akan merasai kenikmatan sesebuah cinta seandainya dalam cinta hanya ada kemanisan. Seperti juga tubuh badan. Jika selalu manis rasanya tidak enak dan mudah dijangkiti penyakit. Begitu juga dengan cinta. Pabila ada kesakitan, ketika itulah mereka akan belajar apa ertinya cinta. Mencintai seseorang boleh, tapi dengan berhati-hati. Andai satu saat kita disakiti kita masih mampu untuk berdiri lagi.


Dalam mimpi dia selalu hadir

-          Apabila kita selalu teringat akan seseorang, hanya bayang dan wajah itulah yang sering hadir dalam ingatan. Persoalannya adakah dia juga seperti kita mengingati dan merindui diri kita ini? Tidak salah kita mengingatinya. Tapi jangan terlalu menaruh perasaan itu hingga membuat kita yang tersungkur dan frust.


Penat menunggu si dia membalas
-          Sakit rasanya dalam hati apabila kita sering menunggu dan menunggu dia membalas sms kita. Sehari kita sms belum tentu dia akan membalasnya kembali. Kadang-kadang apabila kita menelefon dirinya langsung tidak berangkat. Alasannya sibuk. Takkan pukul 12 malam masih sibuk? Semacam pula rasanya. Dalam hati kita pula berkecamuk dengan pelbagai perasaan. Sudah tentu perasaan marah yang membuak-buak. Masa tu baru kita terfikir, adakah dia masih menyayangi kita?


Rindu sering bertamu walaupun sia-sia

-          Setiap hari hanya si dia yang kita ingati. Setiap hari hanya si dia yang mampu membuat kita menangis. Menangis kerana terlalu rindukannya. Sekali tengok, kadang-kadang kita terasa macam orang bodoh. Itulah penangan cinta. Tapi bila sudah putus jangan ada yang meraung dan cuba-cuba untuk membunuh diri. Bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor. Pasti ada yang terbaik untuk kita nanti.


Tidak menunjuk perasaan pada si dia

-          Mungkin ini adalah salah satu sebab kenapa percintaan sering terputus. Melewakan meluahkan perasaan kita terhadapnya. Atau mungkin kita berasa malu untuk mengungkap rasa sayang untuknya. Disebabkan hal ini si dia merasakan tersisih atau tidak disayangi. Cuba meluahkan rasa cinta kita untuknya. Cover malu untuk sekejap dan luahkan. In sya Allah semua ditanggung beres!


Makan tak lalu, tidur tak lena dan mandi tak basah

-          Simbolik apakah itu? Dari segi zahir ia tergolong dalam golongan M-E-R-O-Y-A-N. Ramai yang akan membangkang. Bagi mereka itulah simbol kekuatan sesebuah cinta. Simbol utuhnya cinta itu. Tidak salah, itu adalah pandangan berbeza setiap manusia. Tapi perlu ke mereka lalukan perbuatan seperti itu? Seandainya satu hari nanti mereka ditinggalkan adakah Makan tak lalu, tidur tak lena dan mandi tak basah akan terjadi? Itu akan benar-benar terjadi. Apabila cinta hati mereka telah berpaling tadah sikap dan emosi saling berperang sesama sendiri. Hinggakan sikologi pemikiran mereka menjadi secetek-ceteknya.



Takkan lari gunung dikejar / melengah-lengahkan masa

-          Mengejar gunung semestinya akan dapat. Tapi mengejar manusia adakah akan dapat ditangkap? Maksudnya, ambillah peluang yang ada sementara masih ada. Luahkan perasaan anda. Jika anda ditolak, sekurangnya anda sudah berusaha dari berdiam diri sehingga orang yang disukai itu telah disambar orang. Pepatah sesuai, yang dikendong berciciran dan yang dikejar tak dapat. Having a nice day!


Dimanja dan bermanja

-          Opss...! itu hanya untuk mereka yang telah berkahwin sahaja. Bak kata Ustaz Azhar, karang keluar baby pondok. Bagi mereka yang belum berkahwin, konteks dimanja dan bermanja adalah dengan mengambil berat antara satu sama lain. Cukuplah sentiasa bertanya khabar walaupun sesibuk mana sekalipun. Sekurangnya pasangan anda tidak merasa tersisih dari anda. Ini memungkinkan pasangan anda merasa dihargai dan disayangi sokmo!

D - dia datang penuh senyuman
I - indahnya hingga ada yang tersungkur
N - namun hatinya sukar ditebak hinggalah
I - ia sendiri yang memutuskan apa itu pengakhiran

D - dalam banyak-banyak gelaran itulah yang selalu digelar
A - angkatan dengan hampir dengan nama yang lain
N - namun bila disebut gelaran lain ramai yang termangu sendiri
I - itulah Dini Dani nama diberi


Labels

Get widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...