Nov 13, 2012

ISTIKHARAH CINTA





Mahfuz ilmy

Kawasan shopping complex KB Mall begitu padat. Mana taknya hari ni hari mingggu, ramai manusia yang bertandang. Aku melangkah menghampiri askulator di hadapanku. Kakiku melangkah naik ke atas askulator. Aku hanya memandang terus di atas askulator. Akhirnya aku sampai juga ke food court. Langkah ku terhenti saat terpandang susuk tubuh yang sedang bergurau senda di dalam food court. Aku terkesima. Jantungku berdegup tidak sekata saat ini. Diam. Lama aku membatukan diri. Akhirnya aku putuskan untuk melangkah turun semula. Aku berpaling semula kebelakang menghadap eskulator Mungkin pasangan itu tidak perasan aku di sini. Langkah kuatur semula turun ke bawah. Tidak betah berlama di situ. Perut yang mendendangkan irama kebulur tidak kuhiraukan. Sabar ya, nanti aku isi untuk kau.

“Awak!”

Satu suara bergendang pada telingaku ini. Aku kenal suara ini. Aku tidak berpaling, aku memalu langkah berlari keanakan turun dari askulator. Tidak usah dilayan, getus hatiku. tiba di tingkat bawah aku menoleh ke atas. Dia sedang berdiri betul betul di tepi askulator. Aku tersenyum kepadanya sambil berlalu pergi.

Dengan hati yang masih bersisa sedikit kedukaan aku berlegar dalam shopping complex. Mahu hilangkan dulu rasa kecewa yang bertandang dalam hati. Biar hati surut dahulu baru aku boleh blah dari sini. Dengan melihat suasana seperti pasar malam ini cukup membuat hati ku rasa sedikit tenang. Hilang sikit muka si dia.

Langkah ku atur ke dalam butik Jefferson. Tanganku lincah membelek belek mafla di situ. Mafla yang bercorak petak petak berwarna kelabu dan hitam itu ku ambil. Aku bernyanyi kecil sambil tangan lincah pula memilih necktie. Tie warna hitam berjalur putih itu ku ambil pula. Lalala… nyanyian kecilku tidak dihiraukan kepada pekerjanya yang memandang aku. ‘Tak penat ke dari tadi ikut aku’. Aku ke situ, pekerjanya ke situ. Aku ke sana, dia juga ke sana. Ingat aku bak bawa lari ker?

Nada dering istikharah cinta kesukaanku menghentikan tanganku yang sedang sibuk membelek baju. Laju tanganku menyeluk poket seluar mencapai telefon. Tertera nama ‘minah’ tu pada screen telefon. Punat merah ku tekan. Malas nak layan. Lalu ku masukkan kembali ke dalam poket seluarku.

Sekali lagi ia berbunyi. Aku menyumpah sendirian. Tanganku masih lagi sibuk memilih baju t shirt. Masih tiada yang berkenan di hati. Nada dering senyap. Selang beberapa saat mati ia berbunyi kembali. Aku buat buat tak tahu sahaja. Tanganku sibuk memilih tshirt sambil aku bernyanyi kecil. Kelihatan pekerja sedang memandang aku. Aku menjongket kening kepadanya. Dia terkebil kebil memandang aku sambil tersengih. Aku tahu la aku hensom. Cehh, melaram Nampak.

Ni la susah kalau datang kat butik Jefferson ni. Tak ada yang aku berkenan dengan baju dia. Semuanya warna kelabu hitam putih. Warna lain kalau ada pun untuk corak sahaja. Naik jenuh aku memilihnya. Tanganku gapai sehelai tshirt hitam berjalur biru. Langkah ku atur ke kaunter pembayaran. Aku letak pakaian yang aku ambil tadi di kaunter.

“Berapa yer?” Baju sahelai RM 80. Mafla RM 55, Tie RM 35 aku mencongak dalam otak.

“Semuanya RM 170 ringgit.” Aku hulur kepadanya duit.

“Terima kasih.” Ucapku ketika mengambil duit baki. Langkah ku atur keluar dari situ. Jam ku kerling sekilas, dah pukul 3 petang. Maknanya dah 2 jam la aku melepak dalam butik Jefferson ni. Mesti pekerja pekerja kat dalam tu dah muak tengok muka aku. Padan muka.

“Adus… aku memegang lenganku. Sakitnya. Siapa la yang langgar aku pulak ni. Aku menggosok lembut tanganku. Entah besi apa la yang menghempap aku ni. Aku membebel sendirian. Baru jer nak rilek, masalah lain pulak yang timbul. Adoi.. penat penat… malang sungguh hari ni.

“Err maaf encik, saya tak sengaja.” Aku memadang ke belakang. Terkesima sekejap. Cantiknyer… aku memadangnya tidak berkelip. Jantung pula sedang berirama indah. Lagu romantic menjalar dalam hati. Oh, bahagianya hati ku rasa.

“Maafla encik, kakak saya ni bila berjalan memang tak ingat dunia. Lebih lebih lagi bila bawa troli ni. Macam bawak kete je la dia. Dia sedang mengamuk tadi tu encik, semua benda dia nak rempuh. Saya suruh racing kat ampang tak nak. Kat dalam KB Mall ni jugak la dia nak berlumba.” Tiba tiba budak di tepinya berbicara. Aku berdehem. Tak Nampak pulak ada orang kat tepi dia. Malu.

“Betul ker?” aku memandang wajah itu. Dia mencubit lengan budak yang berada di sebelahnya. Budak itu terjerit kecil sambil ketawa mengekek. Dia menundukkan wajah. Wajahnya berona merah. Mungkin malu atau marah pada budak disebelahnya. Fuhhh, bertambah cantik pulak aku tengok.

“Err, kami pergi dulu yer encik.” Dia berlalu meninggalkan aku. Baru ingin bertanyakan namanya dia sudah menghilang di sebalik manusia manusia. Aku memegang kejap dada ku. Kau jangan buat hal cik jantung. Berdegup kencang bagai. Jangan bagi aku sakit jantung sudah. Bagi aku kenal dulu siapa si dia tadi tu. Aku berlalu meninggalkan shopping itu.
 

============================================================

Nurul Izzah Izzati

“Kau ni kenapa kak? Dari tadi kau diam lepas jumpa mamat tu! Pelik, sebelum ni kau membebel sakan bila keluar shopping. Tak faham la aku dengan kau ni kak.” Hafiz berjalan beriringan denganku. Matanya tak lepas memandang keadaan sekeliling. Dia hanya diam setelah lama aku membisu.

“Asal! Ada aku kisah!” aku lempang juga budak ni karang. Dari tadi lagi membebel. Tak habis habis nak kenakan aku. Paling memalukan bila dia kenakan aku depan orang yang aku tak kenal. Balik nanti siap la kau wahai adikku yang menjengkelkan. Dia mencebik kepadaku. Aku lempang mulut karang tu baru tahu. Aku menjongketkan kening kepadanya.

“Ala kau ni kak, aku ajak teman beli barang dapur pun nak berkira. Kau jugak kan yang nak makan. Apa salahnya tolong aku sikit. Kau ni, pantang aku ajak keluar, mesti nak membebel.” Makin panjang lebar pulak la si Hafiz ni membebel. Mak aih, boleh hancus la tahi telinga aku ni. Dia mengambil troli dari tanganku. Pantas ditolaknya. “Lembab.” Bebelnya lagi. Aku merenggus. Tak ikhlas langsung.

“Ehh, umi suruh kau yang datang, umi tak suruh aku. Yang kau ni sibuk nak aku teman ni kenapa? Dah tu asyik nak membebel jer kerja. Dah la tolong umi tak ikhlas. Apa la nak jadi dengan kau ni dik.” Marah sakan aku padanya. Aku melajukan langkah mengejar Hafiz yang makin menjauh ke depan. Tak guna punya adik. Kakak sendiri pun ditinggalkan. Bebelku dalam hati.

“Apa?” aku memandang Hafiz di depanku. Dia menjuihkan mulutnya pada troli. Aku mendangnya pelik. apa lagi la budak ni nak. “Apa? Aku tak faham lah…” aku meninggikan sedikit suara. Keadaan yang panas ini memaksa aku berbuat begitu.

“Tak reti reti nak letak dalam bonet ker barang barang tu? Aku penat penat tolak troli tu. Takkan kau tak nak tolong aku pulak.” Rasa mahu terjelepok jatuh ke lantai jer. Hangin satu badan aku rasa. Aku yang memilih barang yang umi pesan dalam Pacific, dia sedap jer landing kat tempat menunggu. Aku yang tolak troli, tup tup aku yang kena masuk dalam bonet? Tak guna betolla budak bertuah ni. Belum sempat aku menarik telinganya dia sudah membolos diri dalam perut kereta.

Aku medenguh, segala barang yang dibeli tadi aku letak dalam bonet. Cuaca yang makin panas ni boleh buat aku panas baran jer. Satu persatu aku check, takut ada yang tertinggal, karang membebel pulak mak kat rumah nak memasak barang tak cukup. Hitam la aku hari ni. Aku membelek tangan ku yang terkena cuaca panas ni.

“Kau buat apa lagi tu kak? Lambat betul!” ee… nak jer aku pulas telinganya tu. Dia sedap sedap  jer landing dalam kereta sambil melayan lagu. Haih, merana la sape jadi bini kau nanti dik, cerewet tak bertempat. Kalau kahwin pun aku rasa tak sampai dua hari, bini terus lari rumah. Kekeke.. padan muka kau dik.

Kereta meluncur laju keluar dari kawasan parking KB Mall. Mak ai, laju giler dia bawak, boleh tercabut nyawa la aku macam ni. “Dik!! Kau ni tak reti nak bawa slow ker hah? Dah la kereta aku yang kau bawak. Minyak tak pernah nak taruk. Aku jer yang kena taruk sendiri.”

“Dah kereta kau, tak kan aku pulak yang kena bank in minyak. Ala, tadi kau bawa troli laju jer. Takkan aku nak bawa kereta laju pun salah. Ok apa laju macam ni. Baru rasa feel racing kereta dari racing pakai troli.” Cehh, perli aku nampak. Aku mengetam perutnya. Dia ketawa berdekah dekah tak ingat dunia. Amboi, bab ketawakan aku nombor satu.

“Umi…” aku menyalami umi ketika membolos keluar dari perut kereta. Malas berlama dalam kereta tu. Makin bernanah telinga aku ni. Langkah ku atur ke dalam rumah. “Kak!” aku berpaling ke belakang. “Apa?”

“Tu… takkan nak letak dalam bonet tu jer kot.” Dia menjuihkan bibirnya kepada barang barang yang baru di beli tadi.

“Angah la yang angkat naik. Along kau tu penat. Dari tadi lagi dia yang beli semua tu. Angah jangan ingat umi tak tahu, umi dah masak dengan perangai angah tu. Angah mesti lepak kat mana mana masa along tengah pilih barang kan?” bebel umi kepada Hafiz. Umi backup aku. Aku peluk umi dari belakang. Sayang umi. Yeah.. Aku ketawa berdekah dekah kepadanya. Aku menjelir lidah kepadanya. Dia merenungku tajam. Marah la tu!

“Mana ada mi…” Hafiz masih lagi tidak mahu mengalah. Mukanya merah menahan marah. Comel pulak muka adik aku ni. “Angah jangan nak bantah, cepat angkat naik ke atas semua barang tu!” umi masih lagi bercekak pinggang. 

“Ye la mi… orang angkat la ni.” Muncung sedepa si Hafiz ni. Tangannya lincah mengangkat barang barang dapur. Tak puas hati Nampak. Hati ku berbunga riang kena juga adik aku ni. Tu la cerewet sangat…

=============================================================

                                                                                                                                                           
Mahfuz Ilmy

Aku mengurut lembut dadaku ini yang sedari tadi lagi berkocak hebat. Nak pandu kereta tadi pun dah tak sanngup. Nasib baik tak eksiden. Aku tersenyum sendiri bila mengenangkan wajah yang baru berjumpa tadi. Boleh jadi gila aku bila melihatnya. Tak pernah aku lihat wanita secantiknya. Berbaju kurung labuh dan bertudung labuh. Fuhh, memang lengkap la pakej nak buat isteri.

“Termenung jauh Nampak anak mak ni. Teringat kat saper pulak tu?” mak datang menghampiri ku. Aku memberikan senyuman yang manis untuknya. Memang pun mak, teringatkan pada sang bidadari yang jatuh dari langit tadi.

“Tak ada la mak, berehat jer ni. Penat sangat hari ni berjalan jalan. Ika tak balik lagi ker mak? Tak Nampak batang hidung dia pun.” Ceh.. berehat. Padahal jantung dah macam nak tercabut jer nak pergi kepada perempuan tadi. Haih… bila la dapat jumpa dengan dia lagi yer.

“Ada tu, kat dalam bilik. Tak lain tak bukan tido jer la keje dia hari minggu macam ni. Ajak masuk dapur hampeh,” aku mengeleng kepala sahaja. Apa la nak jadi dengan adik aku sorang ni. Pemalas betul nak masuk dapur. Makan jer yang dia reti bila masuk dapur.

“Runsing mak dengan anak dara sorang tu. Kot nanti berkahwin, dia bagi suami dia makan apa la agaknya. Kompom kebulur suami dia kat rumah. Haih, melaram la nampaknya.” Mak meluahkan isi hatinya itu.  Ai mak, Ika baru jer setahun jagung dah pikir pasal kawin. Anak mak yang dah lama membujang ni tak nak tanya  pulak. Apa la mak aku ni.

Pap! Aduss.. aku menggosok pahaku. Perit yang amat sangat aku rasa. Sakit terkena troli bidadariku belum hilang lagi kat lengan dah kena yang baru. Tangan kasar mak memang kuat penangannya. Biarpun perlahan jer dia menepuk tapi berbirat kat paha aku ni.  Haih, untung la ayah dapat isteri macam mak ni. Kompom tak cari lain. “Kamu bila nak kahwinnya Miy?” soal mak kepadaku. Aku memandang tepat kewajahnya.

Aku tersengih sengih kepada mak. “Dah ada mak, orangnya cantik. Baik pulak tu.” Ujarku. Bila la aku dapat jumpa dia lagi agaknya. Ya Allah, aku sudah jatuh cinta padanya.

“Siapa? Anak siapa? Dah berapa lama kenal?” bertubi tubi soalan yang keluar dari mulut mak. Dia tersenyum. Pasti bahagia anaknya akan kahwin lepas ni. Maklumlah, aku dua beradik jer dalam rumah ni. Gembira sakan pulak mak aku ni. Bahagialah bini aku nanti dapat mertua macam ni.

“Erk… Miy baru terjumpa dia tadi mak, nama dia Miy tak tahu lagi. Tak sempat nak tanya tadi, dia dah pergi macam tu jer.” Jawabku kepada mak. Mak memandangku tajam kali ini. Aku menjongketkan kening, apahal pulak mak aku ni. Tadi happy jer, sekarang moody pulak. Tak faham betulla. “Kenapa mak?”

Pap! Waduh waduh buk, sakit bangat… sekali lagi paha ku terkena tamparan dari mak. Kali ni lebih kuat dari yang tadi. Tempat yang sama pulak tu. Mak aku ni.. habis sebotol minyak TYT kat bilik nanti. “Kau jangan buat lawak bodoh Miy dengan mak. Baru kenal dah jatuh cinta? Apa nak jadi dengan kau ni? Kan tak pasal pasal bini orang yang kau jatuh cinta. Jangan buat hal. Mak tak mengaku anak karang.” Bebel mak.

“Mak ni, betul apa? Miy memang dah jatuh cinta kat dia la. Pasal status dia Miy tak tahu. Nanti miy selidik. Mak doakan lah yang dia tak kawin lagi ek, senang sikit mak datang merisik.” Ujarku kepada mak. Kali ini tangan mak ingin mendarat lagi ke pehaku. Pantas aku melarikannya. Tak sanggup. Patutla paha ayah selalu lebam. Ni mesti kena buli kat mak tiap malam. Mak… mak…

“Dah la, malas mak layan kamu ni. Makin di layan, makin menjadi pulak. Panggil Ika turun Miy, suruh dia bantu mak kat dapur nuh. Dah naik jenuh mak mengejutkannya. Tak bangun bangun jugak anak dara tuh. Haih…” mak berlalu ke dapur. Nampak runsing benar mak aku ni dengan anak daranya.

“Ika!!! Ooo Ika!!! Membuta jer kerja kau ni. Bangun cepat! Tolong mak kat dapur tuh. Kau ni entah mandi ke tak ni? Apa la nak jadi dengan kau ni. Dah besar panjang, berat tulang mengalahkan aku!” aku menjerit dari bawah. Malas nak naik ke atas. Karang kalau aku naik tak pasal pasal kena simbah air satu baldi kat biliknya. Malas nak menyusahkan mak, tetiba pulak kena jemur tilam kat bawah. Nak harapkan minah sorang ni. Sampai ke tua tak la.

Aku berlalu ke sofa semula. Ingin melihat apa yang aku beli tadi. Nak buat melaram untuk pagi esok. Tie yang aku beli untuk sesi temuduga bagi pemilihan setiausahaku yang baru memandangkan si Gina nak kahwin. Terus letak jawatan. Satu persatu pakaian yang aku beli tadi ku belek. Cantik pulak, tadi tak cantik masa aku tengok kat butik Jefferson. Bunyi derapan langkah dari tangga membuat mata ku beralih pada tangga.

“Apa abang ni, bising jer memanjang. Bagi la kat Ika masa untuk rilek sikit. Ni kan cuti minggu. Tak spotting langsung.” Ika menggaru garu kepalanya. Rambutnya kusut masai dengan pajama tidur. Aku merenungnya tajam. Budak ni nak makan pelempang free nampak.

“Apa yang tak spotting? Kau ni tidur jer. Tu mak suruh kau tolong dia kat dapur. Kau ni besar panjang. Pemalas!!!”

Dah abang tahu ika tengah tidur, kenapa abang jer yang  tak pergi dapur tolong mak?” melawan nampak budak ni? Aku  menunjuk tapak tanganku kepadanya. Dia tersengih sengih memandang aku dari tangga. Rambutnya di garu entah kali yang keberapa. Dah macam mak jin pulak aku tengok adik aku ni. “Yela yela, ika pergi la ni. Huargh….” Dia menguap pula kali ni. Anak  dara ni, kuat bebenor tidurnya. Dia menghilang disebalik dapur.

Kedengaran mak pula tengah membebel kat dapur. Pasti sedang marahkan si ika ni. Tak ingat dunia, kan dah kena. Tu la, lain kali jangan emosional sangat. Dah kene membebel, lama la nak kena tunggu. Mak kalau dah membebel, bukan pandai berhenti. Pot pet pot pet sampai la sejam dua. Padan muka Ika ni. Baru dia matang sikit.

Tanganku naik memegang dadaku. Terbayang wajah tadi terus membuat jantungku berdegup kencang. Ohh, cantiknya dia. Manis orangnya. Kalau dapat bini macam dia kompom tak keluar rumah. Adoi, kuat betul aku berangan.
Telefon bimbit ku berbunyi. Pantas ku capainya. Tertulis nama Fiona. Nama dah macam bini Shrek pulak. Cuma kulit jer putih, kalau tak dah lama jadi bini Shrek. Aku menekan butang hijau. “Awak, saya minta maaf. Saya janji tak akan curang lagi. Please.” Eh pompuan ni, aku tak kata pun dia curang. Tadi aku ingat dia dengan kawan dia jer. Baguslah kalau dah mengaku. Tak payah aku nak bersusah pula. Aku tesenyum puas.

“Kita dah tak ada apa apa lagi. Kita putus mulai sekarang dan aku tak nak kau ganggu hidup aku lagi. Faham!!!” aku menekan butang merah. Terus ku campak telefon bimbitku ke sofa. Nak campak kat lantai tak pasal pasal kena beli yang baru. Dah la mahal. Baik campak kat sofa. Tak payah nak bersusah cari kat kedai lagi. Hati ku puas.

“Aik bang? Bila masa pula abang ada makwe ni. Setahu Ika abang sibuk memanjang je kat pejabat. Sekarang ika dengar dah clash? Pelik?” ika baru keluar dari dapur. Pasti mak dah berhenti membebel tak pun ika lari keluar. Budak ni ada je yang dia nak tahu. Menyibuk betul.

“Suka hati aku la budak kecik. Kau duduk diam tolong mak masak kat dapur sudah. Hal orang tua jangan nak bantah.” Dia mecebik bibirnya. Aku gunting karang baru tahu. Tak pasal pasal pergi kampus dengan bibir itik. Dia duduk di sofa dengan menyilangkan kakinya. Air yang dibawa tadi terus di sua ke mulutnya.

“Eleh, abang ngan Ika beza lima tahun jer kot. Sesedap jer nak panggil kita ni budak kecik. Dia yang budak kecik, tak matang langsung! Perangai tak pernah nak berubah. Memang patut pun makwe abang tinggalkan abang.” Ewah, sedapnya mengata aku. Aku letak lada burung karang baru tahu. Aku bangun menghampirinya.

“Yang kau tu, bila nak kahwinnya? Mak dah sibuk nak cari suami untuk kau. Kau tu masuk dapur pun tak pernah. Nak memasak lagi la jauh api dari panggang. Apa la nak jadi dengan kau ni dik.” Aku duduk disampingnya. Matanya kelihatan terbeliak. Terkejut beruk Nampak. Tu la pemalas sangat.

“Betul ker bang? Mak ni, sesedap dia jer nak jodohkan Ika. Ika masih belajar lagi la. Nak kahwin? Ika tak pernah terfikir pun. Yang Ika tahu nak single dulu. Cari pengalaman. Mak ni.” Marah sakan si Ika ni. Nak tergelak pun ada aku tengok dia. Tahu takut nak kahwin.

“Kalau mak tak jumpa cari, biar aku jer yang tolong mak carikan untuk kau. Senang sikit. Tahun depan terus nikah. Tahun sekali lagi, tentu aku dah peluk anak sedara. Bestnyer…” aku semakin menggiat si Ika ni. Dia melalak. Aku ketawa berdekah dekah kepadanya.

“Amboi, bab ika no satu. Abang tu? Bila nak cari yang lain? Umur dah tua.”  Dia tersenyum sinis kepada aku. Cehh, perli umur aku nampak budak ni? Aku menepuk bahunya dengan kuat. Dia tersedak terbatuk batuk. Aku ketawa sinis.

================================================


Nur Izzah Izzati

“Along dah cari kerja ker?” Tanya abah sebaik sahaja aku melabuhkan duduk di meja makan. Aku hanya mengangguk.

“Dah bah, esok along nak pergi temuduga.” Aku mencedok nasi ke dalam pinggan abah. Lauk juga ku taruk atas pinggan abah. Mudah mudahan berjalan lancar la esok pagi.

“Baguslah macam tu. Tak ada la bosan duduk kat rumah ni kan. Abah harap anak abah lulus temuduga.” umi yang melihat hanya menganggukkan kepala sambil tersenyum. Hafiz pula mencebik denganku. ewah, budak ni masih merajuk lagi denganku rupanya.

“InsyaAllah bah…” ucapku sambil menyuap nasi ke mulutku. Abah mengangguk kepalanya. Untung dapat abah yang spotting macam Encik Haris ni. Tak ada la naik pening kepala aku kalau perangai abah macam si Hafiz ni. Entah gen mana la yang tersangkut kat rahim umi ni, keluar jer, perangai menjengkelkan. Aku memandang sekilas kepada Hafiz yang duduk di hujung meja.

“Along kalau kerja konfom tak sampai seminggu, mesti dah kene buang. Mana taknya, perangai mengalahkan budak kecik.” Hafiz tiba tiba bersuara. Budak ni, ada je benda yang nak menyakitkan hati aku. Aku menjelir lidah kepadanya. Dia menjongketkan keningnya.

“Tengok la tu, perangai macam kanak kanak umur dua tahun! Tak matang langsung!” sambungnya lagi. Kalau ikutkan hati dah lama aku ketam perutnya itu. Nasib baik kedudukan kaki agak jauh. Kalau tak dah lama kena. Kekeke. Dia menyambung mengunyah lauk yang ada dalam mulutnya.

“Korang ni, kalau tak bergaduh sehari tak boleh ker!” jerkah Umi. Aku hanya menunduk, Hafiz pula aku lihat dia buat buat tak tahu jer. Abah hanya mengelengkan kepalanya melihat telatah kami. Dia membetulkan kopiah yang sedikit senget di kepala. Hensem abah aku ni. Muka si Hafiz ni pun sama macam abah.

“Mana ada mi, Along yang mulakan dulu. Lau kawin nanti mesti pening kepala suami dia nak jaga bini yang perangai macam budak kecik ni. Tak tahu la.” Hafiz masih lagi tidak mahu mengalah. Lauk kari ayam diceduknya ke dalam pinggannya. Bab kawin pula la yang dibangkitnya. Macam tak ada modal lain.

“Along dah ada calon ker?” abah tiba tiba bersuara kembali setelah lama berdiam diri. Aku tersentak. Kepala ku didongak  mengadap abah. Aku menggelengkan kepalaku.

“Mana ada bah. Along tak fikir lagi sal kahwin ni. Along nak kerja dulu. Simpan duit banyak banyak.” Ucap ku selamba. Abah hanya tersenyum dengan alasanku. Alasan yang cukup kukuh bagi ku. Kawin? Adus, tak pernah terfikir pun. Ni Hafiz punya pasal la. Kelihatan hafiz yang sedang mengekek ketawakan aku. Siap kau nanti dik!

Ehem, aku pura pura berdehem. Lapan pasang mata termasuk dengan cermin mata abah memadang kepada aku. Bermulalah aksi ku. “Akak dengar kau dah ada calon isteri dik, betul ker?” dalam hati adoi, nak terkeluar air mata aku masa ni. Aku perlu cover sikit. Biar Nampak serius. Adoi, padan muka kau dik! Tarbus yang senget ku betulkan sedikit.

Dia tersedak masa ni. Air di telannya buat kali yang keberapa. Mukanya merah padam. Ikutkan hati nak jer aku gelak kat mulut. Memandangkan umi dan abah ada, tak boleh. Tak pasal pasal kena tibai kat umi. Aku memandangnya dengan perasaan yang lucu. Dia masih lagi mengurut ngurut dadanya. Dia hanya tunduk. Ker betul dia ada kapel? Nampak macam malu jer.

“Mana ada, akak ni”. Ucapnya malu malu. Cehh, malu konon!

“Ye ker? Hari tu akak Nampak kau dengan sorang pompuan. Mesra sangat. Tak macam kawan pun. Siap tolong lagi. Akak confuse sebenarnya ni. Tak kan kawan jer kot.” Sengaja aku menambah perisa. Memang aku pernah Nampak dia dengan budak pompuan kat taman. Masa tu tak silap aku diorang tengah buat assighment.

“Betul along? Angah jangan buat benda bukan bukan. Umi tak mengaku anak la. Jangan nak rosakkan masa depan angah dan anak dara orang. Karang umi pancung guna parang buat kopek kelapa pulak kat tengkuk tu.” Ucap umi. Suaranya pula kedengaran sedikit tegas. Masalah ni. Aku main acah je.

"Eh, kami kawan jer mi. Mana ada buat apa apa. Kami buat assighment je mi.” eh, betulla tekaan ku ni? Hahahah, kena jugak adik aku sorang ni. Memang masin la mulut aku. Tak payah letak garam time masak.


bersambung..... 

No comments:

Post a Comment

jika ada yang tidak berbuas hati, komen atau pandangan silakan tinggalkan jejak anda di sini

Hello 2023