Mar 10, 2013



bismillahirrahmanirrahim...

dengan nama Allah Tuhan sekalian alam, 
Tuhan yang mengusai antara langit dan bumi dan yang menurunkan rezeki kepada setiap manusia tanpa rasa segan dan tidak berkira terhadap manusia. 

Tuhan yang menguasai hari pembalasan, dengan penuh tawaduk, kami sebagai hamba-Mu meminta dan memohon sebarang pertolongan. limpahi dan kurniakanlah kepada kami kekuatan untuk mengharungi dugaan dan cabaran dalam kehidupan ini.

kami tidak meminta yang besar melainkan, mereka yang zalim itu, cukuplah dengan memberi pengajaran. kami tidak meminta yang lebih, sesungguhnya Engkau yang memiliki hari pembalasan. 
sedang, doa kami yang sebenar adalah, 

" wahai tuhan kami. turunkankanlah kemenangan kepada kami. dan limpahkanlah kesenangan dan binasakanlah mereka yang zalim sebagaimana debu-debu yang ditiup angin."

letakkanlah kepada kami kesabaran ke atas perwira kami untuk melangkah syahid menuju-Mu. teguhkanlah niat mereka untuk melangkah syahid, bukan kerana maruah negara, sesungguhnya mereka tidak akan mendapat syurga-Mu kelas ketika mereka tersungkur menyembah bumi.

===============================================

dalam satu cerita, dalam sebuah peperangan di zaman rasulullah, seorang perwira telah mati di tikam para penjahat. sahabat mengatakan bahawa dia syahid. rasulullah bersabda, seseungguhnya lelaki itu tidak syahid.
mereka bertanya lagi. rasulullah bersabda, dia berperang kerana manjaga maruah negaranya bukan kerana Allah. 

p/s:~ berperang kerana Allah, syahid..
berperang kerana menjaga maruah negara bukan syahid.

No comments:

Post a Comment

jika ada yang tidak berbuas hati, komen atau pandangan silakan tinggalkan jejak anda di sini

Hello 2023