Jan 3, 2014

Zindagi ek safar hai suhanna











Life is a wonderful journey
No one knows what will happen in the future.
we have to go ahead of the moon and the stars
we have to reach beyond the skies...
this world will be left behind
who knows what the future

Life is a wonderful journey
No one knows what the future is.
Tread life joyfully
dont worry about the rest of the world
pass the day smilingly
no want knows what the future will be.

Yes, life ia a beautiful journey
no one knows what the future will be
death will befall us one day
the soul will depart one day
why worry about such things
who know what the future will be

Life is a wonderfull journey
No one knows what the future will be.

Lama. Mata memerhati helaian dan helaian. Zindagi ek safar hai suhanna bergema di radio. Mata tertancap pula pada sehelai kertas yang sudah lusuh. Milik Kak Dash aka Nur Dania Dashrin binti johari. Dah dua tahun. Baru hari ini sempat untuk membaca.

"Assalamualaikum nama akak Nur Dania Dashrin binti Johari. Boleh panggil Kak Dania, atau Kak Dashrin atau Kak Dash. Meng; Masters in mechanical engineering. Final year. Tempat asal nomad serata dunia. Tapi tak kisah tu semua. Masih juga bumi Allah namanya. Dah berumah tangga. Baru aje. Abang Lee yang kerja Orion tepi laut orangnya. My athem is my shahadah. Akak akan bentang tajuk Ahammiyatul Tarbiah. Mari jadi adamantium.

Sekali lagi mata paku. Ralit membaca bait-bait tersebut. Tangan diramas sama sendiri. Mata dah pejam. Mohon sedikit ketenangan. Ya Allah... perlahan ulas bibir menyebut dalam sedar. Kepala dongak ke siling. Rasa pipi dah basah.

"Take this. Untuk masa depan." hulurnya dengan senyum.

Kening terangkat. Mata hala kolam di hadapan. Bibir dicemik. 'Ustazah Dash' langsung tidak dipandang. Bungkusan langsung tidak bersambut. Kaku. Dia juga.

"Hadiah akak buat Dani. Akak tahu akak tak sempurna. Tapi salah ke kalau kita saling beringat? dan cuba untuk berubah? Bukan untuk akak, tapi.. He's." Dalam senyum masih lagi nampak tawar. Jari telunjuk menunjuk ke langit. Faham. Tapi buat-buat tidak faham.

Diam.

"Akak dulu pun bukan yang macam Dani tengok sekarang." Matanya dihala ke langit dengan tersungging senyuman. "Akak dulu..." keluh perlahan sambil menunduk. "... macam budak... black metal." Senyum. "Tapi lama-lama akak mula sedar untuk apa erti hidup ini yang sebenar. Memang pada mulanya agak payah. ye lah akak kan dah macam tu dari kecil. Tapi akak cuba. Mula-mula memang tiada yang tahu akak berubah. Mak ayah akak pun tak tahu. Cuma adik akak je yang tahu. Sampailah akak jadi macam ni."

Bungkusan diletakkan di atas kerusi disebelahku. Dia masih lagi senyum. Dan aku hanya beku. 

"Dani..." suara yang membuatku berpaling ke arahnya.

"Everybody has a past. Everybody lives a present and everybody deserves a future." ucapnya sebelum berlalu.

Mata di buka. Memandang jauh gambar bukit yang megah di hadapan. Dosa. Banyak. Akan adakah untukku peluang? 

"Hidup ni bukan untuk enjoy sahaja, tapi untuk Tuhan juga. Nak enjoy boleh, tapi apa Tuhan suruh perlu buat dan apa yang Tuhan larang kena tinggal." Kak Dashrin saat masuk kelas tarbiah.

====

Mata juling ke atas. langit membiru. bibir dah senget sebelah. cap dikepala dibetulkan. "aku tak boleh la Am. aku ada hal ni." jam dikerling sekilas. dah lewat ni. "sumpah beb... aku memang tak boleh weh. ada hal yang nak settle dengan Mr Ryan." tipu.

"ye ke Mr Ryan. ke Suzane?" Am dah senyum senget. 

tahu. angguk. "yup, aku ada date bro." jam dikerling lagi. "lagi lama aku berbual dengan kau, lagi lah dia marah tunggu aku." senyum segaris dilemparkan.

"kay lah bro. jumpa kau malam nanti ek." Am berlalu. angguk. bentuk peace di jari.

laju kaki menghayun dan membelok ke arah surau. alhamdulillah sempat juga.

''dunia ni bukan  tempat bermain. tapi tempat kita berhenti berteduh untuk sementara. kita ni musafir, bila-bila masa saja kita akan sampai ke destinasi kita. memang bagi non muslim dunia ini adalah syurga mereka dan bagi yang islam ia adalah neraka kita. 

takkan kita nak syurga dulu baru nak masuk neraka? baik kita susah dulu dan bersenang kemudian. ingat tak? ada pepatah meayu, susah dahulu pendapatan sesal kemudian tiada guna. ingat? ke dah lama duk US ni bahasa malaysia dah lupa?" senyum.

semua ketawa. cuma aku yang beku. 


Labels

Get widget here
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...