Jun 2, 2013

Kendiri diri

"Bismillahir Rahmanir Rahim...
Allah bersamaku. dan kepada-Nya aku akan kembali.
Dia pemilik sekalian alam dan hakim pada hari pembalasan.
Allahumma Salli ala Muhammad wa ala ali Muhammad wa sahabati alaikh."
Dini_*



Nama penuhku ialah MUHAMMADINI Ibnu Mohd Hanafi Ibnu Nur Ibnu Muhammad. Ramai yang sukar untuk membaca namaku. Kerana namaku tiada space dan terus sambung. Inilah keunikan namaku. Setiap yang membaca namaku, tidak pernah membaca secara lancar. Pasti mereka akan mengulang beberapa kali namaku. Tidak kira zaman sekolah dan sekarang, zaman universiti. Bahkan YB juga tidak pernah betul menyebut namaku di atas pentas.

Aku berasal dari sebuah yang aku rahasiakan. Keturunanku dahulu dari keturunan Wan. Setelah sampai kepada ayahku, gelaran Wan telah dibuang. kira nenekku keturuan terakhir bernama Wan. Hanya beberapa orang sahaja yang mengenaliku akan mengetahuinya. Aku hidup penuh besederhana. Ayahku terlalu menitik beratkan perihal agama dalam hidup. Tidak hairan aku akan dimarahinya jika aku tidak pergi ke masjid atau ke surau mendengar ceramah agama tanpa alasan yang kukuh. Itulah Ayahku!

Aku mempunyai tujuh orang adik beradik. Yang mana, 3 laki-laki dan 4 perempuan. Aku merupakan anak kedua dalam keluarga dan anak lelaki sulung dalam keluarga. Kakakku sudah lima tahun mendirikan rumah tangga. Dan adik-adikku yang lain masih lagi bersekolah kecuali yang bongsu baru berumur 5 tahun.

Keluargaku tidak sama seperti keluarga lain. Adik-adikku lebih bersikap diam diri sama sepertiku. Melainkan yang perempuan, mereka yang kelihatan ceria. Aku juga lebih rapat dengan adik perempuanku.

Inilah diriku, setiap hari jika berada dirumah aku lebih memerap dalam bilik 24 jam dan tidak keluar rumah melainkan jika ada keperluan sahaja. Dalam rumah, aku lebih kepada mendengar lagu atau menaip. Jika tiada apa yang nak dilakukan, aku akan membaca novel ataupun membuka kitab suci membaca Tafsir quran.

hobiku: - membaca Al-quran/ mendengar Al-quran.
             - bermain badminton
             - main pantai/ lepak dekat Mall masa berkumpul
             - membaca ( majalah/ novel/ ensyclopedia/ semua yang bernama buku
             - mendengar musik
             - menaip
             - memancing
             - bejoging di tepi sungai atau sawah padi

Merupakan seorang mahasiswa dalam sebuah IPTA Malaysia yang terletak di Machang. Berada di Fakulti seni lukis dan seni reka F.S.S.R di bawah Jabatan Seni Logam Halus ( Fine Metal ). Aku bukan seorang pereka pakaian. Aku hanyalah pereka berasaskan bahan bumi seperti emas, perak, platinum, tembaga, dan batu-batu permata termasuk berlian. Nak tahu apa itu? lawatlah di Royal Selangor Malaysia.

semestinya aku seorang pereka barang kemas dan west. itulah design aku. termasuk, aksesori wanita dan lelaki. :)

Aku lahir pada: 09--09--1993

Makanan kegemaran: nasi ayam, nasi goreng ayam dan masakan ibu.

Minuman kegemaran: apa yang halal.

Qari yang diminati dalam bacaan Quran: Sheikh Saad Said Al Ghamidi / Salman Utaybi / Misyari Rasyid Alfalasy / Muhammad Taha Al-Junied / Muhammad Ibrahim Al-Jibrail

Mendengar Al quran yang mendayu mampu membuat jiwaku terasa lapang. sedih dan sebagainya. semuanya bercampur baur. Allah itu maha kaya. Dia memberiku perasaan indah ini.

Cerita kesukaan: Ustaz Azhar Idrus UAIJust for lough, Trans 7, On the Spot, Ghost movie, Novel Movie, Maharaja lawak OSBON, Cartoon dan anime.

Sekolah lama: Sek. Keb. Kulim - Maahad Saniah - Kolej Vokasional Tanah Merah - UiTM.

Kata-kata yang boleh dipakai: Hidup ni penuh pancaroba. Kadang-kadang aku jatuh tersungkur juga bila keadaan mula goyah sendiri. Itu adalah perbuatanku sendiri. Kerana nafsu semua binasa. Sesekali, pernah juga terfikir. Kenapa aku tidak boleh jadi yang terbaik?

Adakah aku ini cukup hebat? jawabannya tidak! Jika aku mengatakan yang aku ini hebat, aku sudah sombong di hadapan TUHAN pencipta alam semesta. Dihadapan ALLAH aku minta dalam hati. Sekurangya hajat hatiku tercapai atas apa yang aku pintakan. amen...

Hello 2023