Jul 4, 2013

Seni Bina a.k.a Arkitek

Seni Bina merupakan satu hasil kerja yang cukup gah dan mempesonakan. Seni bina juga membentuk satu identiti yang cukup kuat hingga terbinanya sesuatu yang cukup unik dan mengikut akal fikiran, ia adalah tidak logik pabila sesuatu design yang cukup unik di reka. tapi itulah realitinya. 



ARKITEK satu kerjaya yang cukup hebat di mata dunia, bahkan salah satu kerja yang paling glamor. tidak hairan, mereka yang bergelar arkitek di pandang dan di sanjung tinggi masyarakat. entah kenapa jadi begitu, aku sendiri tidak tahu.

kalau orang tu paling tinggi agama, ada betulnya. ini dak, hebat mencipta dan melakar bumi Tuhan, tapi 'bodoh' di hadapan Tuhan. MOHON TERASA. bukan apa, kalau jadi arkitek untuk membuat maksiat apa guna. ni manusia sekarang, di labur wang sikit, kepala terus angguk, biarpun ia bercanggah dalam islam. seperti, membina kasino, kilang arak, club dan sebagainya.

-----> arkitek terhebat adalah arkitek yang mencipta sesuatu yang berguna dalam mata masyarakat. 

lupakan kisah tadi. kita masuk bab seni bina.

aku paling suka senibina yang bercirikan islamik, moden, tradisional dan sebagainya. bila aku tengok satu seni bina, aku akan pandang lama. rasa kagum melihat hasil mereka




















menciptakannya. 

ni kat bawah ada sedikit contoh senibina.




































Hello 2023